Waldorfská škola v Českých Budějovicích se už tři roky snaží otevřít lyceum, zatím ale marně. Proto teď zvažuje žalobu na ministerstvo školství. I přes souhlasné stanovisko krajského úřadu totiž nepovolilo zapsání lycea do rejstříku škol. Resort přitom čelil kritice kvůli povolování alternativních škol i v minulých letech.
V Budějovicích se tři roky marně snaží o vznik Waldorfského lycea. Rozzlobení rodiče se chystají před ministerstvo
Pro waldorfské lyceum už má základní škola připravený tým pedagogů, prostory i konkrétní studijní plány. Jenže během tříleté snahy o zapsání do rejstříku škol dostávají v Budějovicích stejnou odpověď: neodpovídáte dlouhodobému záměru.
Žáci této alternativní školy tak nemohou ve stejném typu výuky pokračovat na střední škole – nebo musí dojíždět do Písku či do Prahy.
O střední školy alternativního typu je přitom mezi rodiči i studenty velký zájem. „Jak je možné, že v roce 2017 nemůže vzniknout škola, která má smysl a o kterou je zájem a která splňuje všechny zákonné normy,“ zlobí se ředitelka Waldorfské školy v Českých Budějovicích Milena Vlčková.
Letos v dubnu podala škola rozklad proti zamítavému rozhodnutí o zapsání do rejstříku. Dosud se ale nedočkala odpovědi: „Nemůžeme se dovolat žádné pomoci, nikdy jsme neslyšeli konkrétní odpověď, proč neodpovídáme dlouhodobému záměru,“ kritizuje zástupkyně ředitelky Kateřina Kozlová.
Vedení školy kritizuje ministerstvo i kvůli tomu, že s ním komunikuje pouze prostřednictvím úředníků. Škola teď žádá o osobní setkání přímo ministra školství Stanislava Štecha (ČSSD). Pokud ministr v tomto týdnu na dopis školy neodpoví, chystá se v příštím týdnu vedení školy spolu s rodiči přímo do Prahy na ministerstvo.
- První waldorfskou školu, jako školu pro děti svých zaměstnanců, založil ve Stuttgartu v roce 1919 Emil Molt, ředitel továrny na cigarety Waldorf Astoria. Ve světě je waldorfských škol asi tisícovka. V ČR fungují waldrofské školy už od počátku 90. let.
- Tento typ škol se zaměřuje na individuální rozvoj každého žáka. Waldorfská pedagogika nabízí alternativní přístup ke vzdělávání, běžnou součástí výuky je zde třeba dramatická výchova, děti se učí také manuálním zručnostem. Školáci se například v přírodopise neučí celý rozsah látky, kantor spíš vybere konkrétní zajímavou problematiku a tu se žáky rozebere do hloubky. Děti jsou také zpravidla hodnoceny slovně.