Praha – Dalších 75 osobních vozů nechají zrekonstruovat České dráhy, tentokrát však půjde o vagony pro regionální vlaky. Vagony, které dnes jezdí především ve východních Čechách a na jižní Moravě, jsou sice poměrně nové, vznikly na přelomu 80. a 90. let minulého století, avšak cestující si často stěžují na stísněný interiér. Právě interiéru by se měla rekonstrukce týkat především, dráhy počítají s cenou 10 milionů korun na jeden vagon.
Regionální vlaky posílí 75 zrekonstruovaných vozů
Rekonstrukcí neprojdou všechny vozy označované jako řada Bdmtee, kterých jezdí v Česku přes 200. Ty upravené by měly být řazeny do souprav s novými řídicími vozy. Podobné vlaky v současnosti zkouší České dráhy na regionální lince z Ústí nad Labem do Lysé nad Labem. Cestující však může uhodit do očí propastný rozdíl mezi komfortem, který nabízí moderní řídicí vůz ve srovnání se zbytkem soupravy. To se má změnit. „Interiér nahradíme pohodlnějším a modernějším,“ slíbil náměstek generálního ředitele ČD Antonín Blažek. I po rekonstrukci budou muset cestující oželet klimatizaci, ale vagony budou mít kromě nových sedaček také například elektrické zásuvky, vakuové WC a vyměněné dveřní systémy.
Několik vagonů tohoto typu už dráhy v minulosti zrekonstruovaly. Vždy ale zůstalo u prototypů. Jejich počet už rozšířily další, které by však už neměly zůstat osamoceny. „Letos jsme zahájili rekonstrukci ověřovací série čtyř vozů a pokud se osvědčí, máme připravenou zakázku na 75 dalších vozů,“ poznamenal náměstek Blažek. Výběrové řízení na firmu, která vozy upraví, podle něj vypíší ČD v nejbližších dnech.
Vozy řady Bdmtee vyrobila vagonka v německém Budyšíně v letech 1989 a 1990. Byl to poslední typ, který někdejší ČSD u této společnosti pořídily. Z Budyšína přitom pocházejí například i stovky rychlíkových vozů ze 70. a 80. let, které dodnes jezdí napříč Českem. Novější typ je charakteristický umístěním dveří zhruba ve třetinách vozidla. Původně byly vyrobeny tak, aby bylo možné snadno je upravit na zdravotnické vozy pro účely armády. tomu však muselo ustoupit pohodlí cestujících, těm příliš nevyhovují například téměř kolmá opěradla a především málo místa pro nohy. Vzhledem k tomu a východoněmeckému původu se vagonům také občas přezdívá „Honeckerova pomsta“.