Praha – Třídenní úplná výluka provozu na lince A pražského metra zatím výrazné dopravní komplikace nepřinesla. Po celý prodloužený víkend se do žádné ze třinácti stanic – od Depa Hostivař po Dejvickou – nedostane žádný cestující. Dopravní podnik je odkazuje zejména na náhradní tramvaje X-A, 5 a 26. Pod zemí ale klid s přerušením provozu nenastal. Po kolejích jezdí pracovní vlaky, které pomáhají s výměnou výhybek ve stanicích Náměstí Míru a Dejvická. Potřebné informace se lidé mohou dovědět na zastávkách hromadné dopravy. Výluka se má dotknout asi 50 000 cestujících.
Pozor na metro A – nejezdí!
Místo metrem jeďte tramvají
Kdysi se v Praze vytrhávaly tramvajové koleje tam, kde začalo jezdit metro. Nyní, když historicky poprvé došlo k úplné výluce linky, slouží jako náhrada zejména tramvaje, které však nyní nedokážou obsloužit všechny stanice – zejména oblast Václavského náměstí, kde musí lidé cestovat pěšky. „Vzhledem k tomu, že je prodloužený víkend a menší provoz, tak vše probíhá bez komplikací,“ uvedla mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.
Hlavní náhradou vyloučené linky A je tramvajová linka X-A z Podbaby na Černokosteleckou, která obslouží stanice Dejvická (prostřednictvím zastávky Vítězné náměstí), Hradčanská, Malostranská, Staroměstská, prostřednictvím zastávky Národní třída i stanici Můstek, Náměstí Míru a Strašnická. Další cestující mohou využít prodloužené linky 5 a 26, které jedou z Divoké Šárky na Žižkov, kde jsou vedeny jako polookružní z Olšanského náměstí přes Floru a Nákladové nádraží Žižkov, každá linka přitom jede po tomto okruhu jiným směrem. Linky společně obslouží stanice metra A Dejvická, Hradčanská, Flora a Želivského. Další přetrasovanou tramvajovou linkou je 11, která je ve směru ze Spořilova prodloužena do zastávky Vozovna Žižkov. Obslouží přitom uzavřené stanice metra Muzeum, Jiřího z Poděbrad, Flora a Želivského. Mění se také trasa linky 24, která jede z Kubánského náměstí až na Nádraží Hostivař.
K napojení zbylých dvou stanic metra slouží autobusy. Linky 111, 125 a 329, které obvykle končí na Skalce, jedou až na Želivského, zastavují také na Strašnické. Ze Strašnické na Želivského mimořádně jezdí i linka 196. Linky 223, 263, 266, 364 a 366, které obvykle končí u Depa Hostivař, jedou rovněž až na Želivského. Ze Skalky na Floru potom lze dojet autobusem 175, zatímco na opačném konci trasy mezi Dejvickou a Hradčanskou lze kromě tramvají využít jako náhradu metra i autobusy 107, 119 a 147.
Mimořádné trasy tramvají:
Linka X-A:
- Podbaba – Vítězné náměstí – Hradčanská – Malostranská – Staroměstská – Národní třída – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Koh-i-noor – Strašnická – Černokostelecká
Linka 5:
- Divoká Šárka – (po obvyklé trase) – Olšanské náměstí – Flora – Želivského – Nákladové nádraží Žižkov – Olšanské náměstí – (po obvyklé trase) – Divoká Šárka
Linka 26:
- Divoká Šárka – (po obvyklé trase) – Olšanské náměstí – Nákladové nádraží Žižkov – Želivského – Flora – Olšanské náměstí – (po obvyklé trase) – Divoká Šárka
Linka 11:
- Spořilov – (po obvyklé trase) – Flora – Želivského – Vozovna Žižkov
Linka 24:
- Ortenovo náměstí – (po obvyklé trase) – Kubánské náměstí – Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař
Vše kvůli jedné výhybce…
Příčinou úplné výluky metra je výměna staré výhybky ve stanici Náměstí Míru. Protože západně od ní lze mezi oběma kolejemi přejet až na konečné Dejvické a na východě je nejbližší výhybka použitelná k přejezdu na protisměrnou kolej na Strašnické, rozhodl se dopravní podnik provoz zastavit úplně. Podobné opatření jako v létě, kdy se měnila druhá výhybka ve stanici Náměstí Míru a současně na jednu kolej přijížděly vlaky od Depa Hostivař, zatímco z druhé koleje jezdil kyvadlově další vlak na Můstek, tentokrát není možné. Výluku využívá dopravní podnik i k pracím na Dejvické, kde se postupně napojuje nově stavěný úsek do Motola.
Příčinou úplné výluky je i čilý stavební ruch pod zemí. „Kvůli pracím na výhybkách se musí pracoviště kompletně zásobovat z depa Hostivař, což by s omezeným provozem v úseku mezi stanicemi Depo Hostivař a Želivského nebylo možné. Díky tomu odpadne další souvislá výluka na lince metra A, pokud by se zvolila možnost omezeného provozu metra. Navíc díky uzavírce celé linky mohou probíhat práce souběžně na několika pracovištích,“ vysvětlil dopravní ředitel dopravního podniku Ladislav Urbánek.
Ačkoli jde o první úplnou výluku některé z linek pražského metra, dílčí omezení provozu postihují provoz páteře MHD častěji. Kromě výměn výhybek, které letos kromě linky A nakrátko částečně zastavily i linku C, nebo napojování nově postavených úseků, jsou příčinou i mimořádné události. Nejdelší výluky, které se dotkly všech tří linek, následovaly po povodni v roce 2002. Tehdy byly stanice v centru zničeny, provoz byl obnoven až po mnoha měsících.