Praha/Pardubice – Společnost Organizátor regionální dopravy (Oredo), zajišťující veřejnou přepravu v Pardubickém a Královéhradeckém kraji, prý zbytečně nasazovala příliš mnoho spojů, a z krajské pokladny tak čerpala o desítky milionů korun více. Podle nového náměstka hejtmana Pardubického kraje pro dopravu Jaromíra Duška (SPOZ) měl Oredo údajně plýtvat krajskými penězi bez ohledu na značně skromnější objednávky starostů. Dušek zmiňuje, že zadaný audit odhalil i porušení dalších právních norem. Šéf společnosti Vladimír Záleský byl před 14 dny odvolán. Už dříve řekl, že rozhodnutí pokládá za politický, nikoliv odborný krok.
Pardubický kraj zvažuje trestní oznámení na bývalé vedení Oreda
Nejen obecná potřeba šetřit, ale dle názoru krajské rady i výrazné přecenění přepravních potřeb v příštích měsících může znovu změnit systém dopravy a jízdní řády v Pardubickém kraji. Už na jaře chce kraj omezit současné autobusové spoje o 10 procent. Podle Duška má jít hlavně o nevyužívané spoje v časech mimo dopravní špičku v ranních nebo odpoledních hodinách. „Jestliže vám pojede každých 30 minut v určité oblasti autobus a z toho dvě třetiny dne jezdí naprosto nevyužitý a prázdný, pak je rozumné omezit ty linky, které nejsou využívány a které starostové ani nevyžadují,“ řekl Dušek.
Místo nich chce kraj naopak posílit linky a časy, kdy jsou požadavky na autobusovou přepravu nejvyšší. „Paradoxně tak při nižší kvantitě můžeme nabídnout vyšší kvalitu,“ dodal náměstek, který má v plánu do budoucna také posílit vlakovou dopravu. Jako bývalý šéf železničních odborů dlouhodobě prosazuje názor, že právě vlaková doprava je ve výsledku levnější než autobusová. Řešením je podle něho ideálně skloubit oba typy přepravy v návazný integrovaný systém. O změnách chce Pardubický kraj jednat se starosty, ale také hejtmany sousedních krajů.
V Pardubickém kraji v minulých letech začala rozsáhlá reorganizace veřejné dopravy, která se dotkla tisícovky spojů. Oredo, které vytváří jízdní řády v Pardubickém a Královéhradeckém kraji, bylo dlouho terčem kritiky některých starostů. Spoje na sebe místy nenavazovaly a lidé měli problémy dostat se do práce nebo do školy.
Oredo podle kritiků také nedostatečně komunikovalo se samosprávami. S obměnou krajského vedení proto mimořádná valná hromada před 14 dny odvolala šéfa společnosti Záleského, a podle Duška zřejmě nezůstane pouze u ukončení pracovního poměru. „Budeme zkoumat trestní odpovědnost u organizátorů, kteří v rozporu se zadáním plýtvali prostředky kraje… Zjistíme-li, že je nutné to řešit trestněprávní cestou, tak to učiníme,“ řekl.
„Máme k dispozici personální audit, který je nám víceméně schopen doložit, že došlo k porušení řady právních norem, přinejmenším zákoníku práce, přinejmenším zákona o mzdě atd. Zadáme ekonomický audit společnosti, protože přestože společnost v Pardubickém kraji existuje čtyři roky, tak není k dispozici jediná účetní závěrka a schválený výsledek hospodaření.“
Záleský, který je zastupitelem Královéhradeckého kraje za opoziční ODS, se záhy po odvolání odmítl vyjádřit. Je opozičním zastupitelem za ODS, což vykonával i v minulém volebním období. Už dříve ale uvedl, že rozhodnutí je rozhodnutím politickým, nikoli odborným. Oredo podle něj bylo najato jako organizátor hromadné dopravy a nepočítalo s tím, že bude řešit kompletní optimalizaci dopravy v Pardubickém kraji.