Praha – Více než po roce ukončila Drážní inspekce vyšetřování incidentu na pražském hlavním nádraží, který hrozil přerůst v závažnou nehodu – dva rychlíky se ocitly na jedné koleji proti sobě, vzhledem k nízké rychlosti stihly zastavit. Podle inspekce mimořádnou událost bezprostředně způsobil strojvedoucí rychlíku, který z nádraží odjížděl, bylo ale možné snadno jí zabránit – stačilo by, kdyby na odjezd vlaku přímo na peronu dbal výpravčí.
Nehodě vlaků mohou zabránit výpravčí, upozornila Drážní inspekce
Na severním záhlaví pražského hlavního nádraží se koncem loňského března sjely dva rychlíky – jeden právě přijížděl vítkovským tunelem z Děčína do své cílové stanice, druhý zrovna vyrazil na tříhodinovou cestu do Letohradu. Nakonec oba vlaky zastavily dvacet metrů od sebe, strojvedoucí vlaku odjíždějícího z nádraží použil rychlobrzdu, druhý rychlík již stál před návěstí Stůj.
Podle Drážní inspekce chyboval strojvedoucí letohradského rychlíku, který projel návěst Stůj. "Po obdržení návěsti 'Souhlas k odjezdu' od vlakvedoucí uzavřel dveře soupravy vlaku a
uvedl vlak do pohybu z prostoru pro výstup a nástup cestujících," stojí v závěrečné zprávě inspektorů s tím, že návěstidlo je viditelné ze vzdálenosti 150 metrů. Strojvedoucí sice při vyšetřování uvedl, že viděl návěst Volno, to ale odmítl výpravčí a zpochybnila také vlakvedoucí, kterou při odjezdu jeden z cestujících upozornil, že vlak jel od nástupiště proti červenému světlu zakazujícímu jízdu. Totéž potvrdila také kontrola samotného návěstidla.
Inspektoři ovšem upozornili, že existuje jednoduchý způsob, jak podobným incidentům zamezit – postavit přímo na nástupiště výpravčího. Stále častěji se výpravčí stěhují do kanceláří a vlaky vypravují pouze prostřednictvím návěstidel, aniž by na ně viděli. Podle Drážní inspekce to sice Českým drahám a později Správě železniční dopravní cesty, pod niž výpravčí přešli, umožnilo snížit počet výpravčích, avšak na úkor bezpečnosti. „Součinnost výpravčího, strojvedoucího a obsluhy vlaku při výpravě a odjezdu vlaku je bezpečnostním prvkem výrazně zabraňujícím selhání lidského činitele,“ upozornili inspektoři s tím, že výpravčího stojícího u vlaku SŽDC nenahradila žádným technickým bezpečnostním opatřením, pouze přenesla odpovědnost na strojvedoucí. Po dalších podobných nehodách v posledních letech, z nichž při jedné se vlaky skutečně srazily (u Paskova v roce 2009), Drážní inspekce na problém související s rušením výpravčích upozorňovala, ale bez výsledku.
Železniční správa přitom nedávno oznámila, že tzv. dálkové řízení bez výpravčích u vlaků zavede na několika dalších tratích. „Z výpravčích se vlastně stanou nově dispečeři,“ přiznal mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.