Nádraží chátrají, obce je chtějí opravit. Převést je však nelze

Krouna (Chrudimsko) – Řada obcí se léta snaží získat nádražní budovy ve stanicích, které jsou opuštěné – nezůstala v nich prodejna jízdenek ani přednosta. České dráhy i Správa železniční dopravní cesty, kterým jednotlivé budovy patří, ale žádosti o převod odmítají. Protože se ale o nádražní objekty ani samy nestarají, kdysi výstavná nádraží chátrají a rozpadají se. Obce ubezpečují, že kdyby byly budovy jejich, nic takového by se nestalo.

Krounské nádraží chátrá, převést však nelze (zdroj: ČT24)

Zatímco některé železniční stanice tamní zaměstnanci SŽDC pečlivě zkrášlují a soupeří o prestižní titul nejkrásnějšího nádraží, jinde lidé jen čekají, kdy ruiny u kolejí spadnou. Rozdíl je především v tom, že chátrající budovy už železničáři nepotřebují, protože dopravu řídí dálkově z jiného místa a jízdenky prodávají přímo ve vlaku. Chátrajících budov se přesto jejich vlastníci, kterými jsou většinou ČD, v některých případech SŽDC, nechtějí vzdát, ačkoli obce ubezpečují, že se o ně dobře postarají.

V Krouně plánovali podle starosty, že z opuštěné budovy na místní železniční zastávce vytvoří klub pro seniory nebo startovací byty. SŽDC ale oznámila, že za objekt chce půl milionu korun. Stejnou nabídku dostala obec od ČD, když se radnice zajímala o odkoupení nádražní budovy v místní části Čachnov. Mluvčí drah Petr Šťáhlavský odkázal na posudek, který cenu stanovil. Krounský starosta Pavel Ondra přesto nad půlmilionovými nabídkami u chátrajících staveb kroutí hlavou: „Dělá to na mě dojem, že to ten někdo vůbec neviděl nebo to nějak bouchl od stolu.“ V případě Krouny je však případný prodej podle mluvčího Marka Illiaše komplikovaný tím, že je v budově součást zabezpečovacího zařízení.

Nádraží v Cholticích po letech sporů nakonec vyhořelo

Krounská radnice doufá, že se podaří situaci vyřešit a budovy převést. Před očima má však mnoho jiných případů. O někdejší drážní majetek usilují například obce v Plzeňském kraji. SŽDC bezplatný převod odmítla s odkazem na zákon, který jí umožňuje pouze prodej za odhadní cenu. Převod může schválit vláda, která tak ale ještě neučinila.

Prodlužování situace, kdy se železničáři o nádraží nestarají a obec se o ně starat nemůže, zhoršuje vyhlídky budov na záchranu. Špatně již skončila například budova nádraží v Cholticích na Pardubicku. Ta po letech sporů o případný převod nakonec vyhořela a nic z ní nezbylo.