Liberec - Liberecký kraj prodloužil dnes o další dva roky smlouvu na zajištění regionální autobusové dopravy. Zatím se dohodl jen s ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec, se třetím dopravcem BusLine dál vyjednává. Cena byla vysoká, jednání proto budou pokračovat, řekl dnes novinářům krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj). Díky novým smlouvám by měla příští rok autobusová doprava zlevnit nejméně o 17,8 milionu korun, letos za ni kraj zaplatí zhruba 226 milionů.
Liberecký kraj uzavřel smlouvu se dvěma dopravci, se třetím jedná
Pokud se do příštího úterý nabídka BusLine nezmění, bude podle hejtmana Martina Půty (STAN) muset zastupitelstvo 21. října rozhodnout o tom, jak zajistit pro příští rok dopravu i pro Jablonecko a Semilsko, o kterých se s BusLine jedná. „Myslím si, že stále ještě zbývá dostatek času na to zajistit tu dopravní obslužnost od 1. ledna 2015 jinak,“ uvedl hejtman.
ČSAD Česká Lípa bude další dva roky zajišťovat veřejnou dopravu na Českolipsku, za kilometr dostane příští rok v průměru 29,50 Kč, za rok tak kraj na této smlouvě ušetří ve srovnání s letošním rokem téměř 8,25 milionu korun. Na Liberecku a Frýdlantsku bude dál jezdit ČSAD Liberec, které nabídlo průměrnou cenu za kilometr 29,30 Kč, což představuje roční úsporu téměř 9,5 milionu korun. „V letošním roce platil kraj těmto dopravcům v průměru 31,79 korun za kilometr,“ doplnil vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp.
„V letošním roce platil kraj těmto dopravcům v průměru 31,79 koruny za kilometr,“ doplnil vedoucí krajského odboru dopravy Jan Čáp. V Česku je podle Čápa Liberecký kraj s cenou za kilometr zhruba na šestém místě. S novými smlouvami se posune na místo čtvrté. „Nejdražší cena dopravního výkonu je podle našeho zjištění v Plzeňském kraji, kde platí 36,43 Kč za kilometr, nejlevnější je sousední Královéhradecký kraj s cenou 26,95 Kč a za ním Jihomoravský,“ dodal Čáp.
Liberecký kraj chtěl původně vybírat dopravce na deset let, tendr za čtyři miliardy korun na zajištění dopravy ale antimonopolní úřad (ÚOHS) zrušil. I když se Liberecký kraj proti rozhodnutí odvolal, nebude moci podepsat s vítězi včas smlouvy, a musí proto zajistit jiné řešení dopravy. Zastupitelé dali přednost prodloužení smluv se stávajícími dopravci. Vstup dopravce, který dosud není zapojen v integrovaném systému, považovali za rizikový. „Smlouvy jsou uzavřeny na dva roky s šestiměsíční výpovědní lhůtou. Umožňují prodloužení, nejvýše ale o další dva roky,“ dodal Mastník.
O osudu velkého tendru zatím rozhodnuto není. Kraj čeká na verdikt ÚOHS, vrátil ale do hry tři dopravce, které v srpnu vyloučil kvůli mimořádně nízké ceně. Sestavena je také nová hodnoticí komise. Krajští radní se dnes na mimořádném jednání zabývali námitkou společnosti BusLine, kterou spolu s ČSAD Ústí nad Orlicí a ČSAD Slaný vrátili do tendru. „Námitkám BusLine jsme nevyhověli,“ dodal hejtman.