Dvakrát a dost. Praha přitáhne taxikářům otěže

Praha - Magistrát zpřísňuje vyhlášku regulující provozování taxislužby v Praze. Nově chce řidičům brát licence, pakliže dvakrát poruší zákon, nebo zkoušet taxikáře i ze zákona týkajícího se provozování taxislužby. Zpřísnit by se měla i praktická zkouška ovládání taxametru. Návrh novely vyhlášky dnes schválili radní hlavního města.

Nepoctivým taxikářům bude nově hrozit ztráta licence, když začne být takzvaně nespolehlivý - tím se stane v případě, že mu v posledních pěti letech byla dvakrát uložena sankce za přestupek, například za nevydání dokladu nebo předražení jízdy. „Spolehlivost řidič ztrácí z důvodu porušení zákonů s taxislužbou souvisejících, podle závažnosti deliktu až na pět let. Přitom k jejich porušení mohlo dojít úmyslně nebo z jejich neznalosti,“ píše se v materiálu, který schválili radní.

Od roku 2003 dostávali taxikáři osvědčení o zkoušce na dobu neurčitou. Radní Lukáš Manhart na zasedání bezpečnostního výboru magistrátu před časem řekl, že její platnost chtěl zkrátit na pět let, s tím ale výbor nesouhlasil.

Zpřísnit se má i zkoušení taxikářů. Právě získání spolehlivosti bude jednou z podmínek připuštění ke zkoušce. Budoucí taxikáři dále budou dělat zkoušky nejen z pražského místopisu, ale budou muset prokázat i znalosti zákona týkajícího se taxislužby. V rámci zkoušky pak budou muset prokázat praktické znalosti v ovládání taxametru.

Taxi
Zdroj: Vojtěch Rejl/V.Rejl

Žadatelé, kteří u zkoušky neuspějí, se nově k opravnému termínu budou moci dostavit nejdříve za měsíc. U první i opravné zkoušky se musí vždy prokázat minimálně dvěma platnými doklady. Město se totiž potýká s tím, že řada řidičů na zkoušku bez omluvy nepřijde. Podle vedoucího magistrátního oddělení taxislužby Jiřího Bureše se taxikáři nejvíce bojí uložení kauce - když nezaplatí kauci, mohou jim policisté zabavit automobil, řekl na jednání výboru. Podmínky uložené pražským taxikářům musí splnit i mimopražští řidiči, kteří chtějí taxikařit v Praze. Podle zákona může taxikář zákazníka z „venku“ dovézt do Prahy, ale z Prahy pryč ne - když doveze zákazníka na letiště, při zpáteční cestě musí taxík odstrojit.

Chování některých taxikářů především vůči cizincům je terčem dlouhodobé kritiky médií. Na často předražené služby taxikářů v Praze upozorňuje řada zahraničních turistických průvodců.

Magistrát provoz taxislužby kontroluje a stanovuje vyhláškou podmínky, za kterých je možné ji provozovat. Poprvé byla schválena v roce 1998. Město stanovuje například maximální cenu za kilometr, která je 28 korun, a vybírá společnosti, které mohou stát na stanovištích patřících Praze. V hlavním městě je zhruba 5 000 taxikářů.

Načítání...