Dobeš: Praha potřebuje silniční okruh a řešení příměstských vlaků

Praha - Mezi dopravní priority Prahy patří kromě dostavby silničního okruhu i řešení příměstské železnice a propojení na ruzyňské letiště. Řekl to ministr dopravy Pavel Dobeš u příležitosti podpisu memoranda o spolupráci ministerstva dopravy a hlavního města Prahy v oblasti dopravy. Každou z těchto kapitol by se podle něj měla zabývat zvláštní pracovní skupina.

„Bohužel v době minulé koordinace stavebních prací Prahy s ministerstvem dopravy nebyly ideální a z toho také vyplývá stávající situace, kdy máme kamionovou dopravu, která se nám nejen dotýká, ale i přímo zasahuje do hlavního města,“ řekl pražský primátor Bohuslav Svoboda. Připomněl, že vnitřní i vnější silniční okruh jsou zatím jen rozpracované. Situace si tak podle primátora vyžaduje dlouhodobou koncepční práci.

Reportáž Jitky Szászové (zdroj: ČT24)

Hlavní dopravní problém Prahy – okruh a pozemky pro něj

Nejpalčivějším problémem pražské dopravy je podle Dobeše úsek vnějšího Pražského okruhu mezi brněnskou dálnicí a Běchovicemi, jehož výstavba umožní z větší části z Prahy vyvést kamionovou dopravu. Memorandum o spolupráci státu a hlavního města se zabývá mimo jiné kritickým bodem této stavby – výkupu pozemků. „Je to jedna z věcí, kterou v memorandu chceme řešit, protože výkup pozemků je v tomto případě na straně státu,“ poukázal primátor Svoboda.

Podle optimistických scénářů by se tak mohlo začít stavět nejdříve na konci příštího roku a auta by se na novou část okruhu dostaly až po roce 2016.

Vnější Pražský okruh by měl po dokončení měřit asi 83 kilometrů, v provozu je v současnosti zhruba polovina. Kromě jihovýchodního úseku mezi D1 a Běchovicemi chybí také celá severní část z Ruzyně přes Suchdol a navazující úsek mezi Suchdolem a Březiněvsí. Naposledy byl v září 2010 otevřen jižní úsek mezi dálnicemi D1 a D5. Uspíšit dostavbu Pražského okruhu si kladl za cíl i dokument o spolupráci, který Praha, Středočeský kraj a ministerstvo dopravy podepsaly už v roce 2003. Memorandum ale tehdy žádné výrazné výsledky nepřineslo.

Pražské železnici ještě mnoho chybí do plnohodnotné městské dráhy

Na železnici je jasnou prioritou řešení území po bývalých nákladových nádražích na Žižkově a na Smíchově a vytvoření efektivní příměstské dopravy po vzoru německých S-Bahn, čímž by se ulehčilo automobilové dopravě zejména ve špičce.

K tomu ale Praze ještě mnoho chybí. Nestojí ani důležité zastávky, o kterých se přitom mluví už mnoho let. Ke zlepšení situace však dala podnět vláda včera, kdy schválila vypsání výběrového řízení na několik železničních staveb, v jejich rámci by mimo jiné měla vzniknout zastávka v Podbabě umožňující rychlý přestup mezi vlaky a tramvajemi.

Ministr dopravy a představitelé Prahy se zabývali také dráhou na letiště, která má odbočovat od stávající kladenské trati. Ta by v rámci výstavby odbočky měla sama projít rekonstrukcí. Na nedávném setkání ministra Dobeše se středočeským hejtmanem Rathem se přitom objevila myšlenka na ukončení zmodernizované trati už ve Veleslavíně u budované stanice metra.