Praha – Spor o dostavbu tunelového komplexu Blanka a platnost smluv Prahy s dodavateli zřejmě skončí před rozhodčím soudem. Vedení města má právní analýzy smluv, které podle primátora naznačují „vysoké riziko“, že jsou smlouvy neplatné, jasný závěr však nepřinesly. Město zatím nechce ve stavbě pokračovat, otevření Blanky se proto zdrží zhruba o dva měsíce. Podle Metrostavu, který Blanku vyrazil a teď ji připravuje k provozu, smlouva platí.
Co dál s Blankou řekne asi až rozhodčí soud
Poté, co zveřejnili stanovisko kontrolního odboru magistrátu o údajné neplatnosti smluv s dodavateli stavby tunelů komplexu Blanka, objednali pražští radní ještě právní analýzu. Její výsledek nic nezměnil. „Dnes jsme obdrželi právní stanoviska dvou renomovaných advokátních kanceláří, která potvrzují existenci vysokého rizika neplatnosti smlouvy k tunelovému komplexu Blanka,“ řekl primátor Tomáš Hudeček (TOP 09).
Radní Lukáš Manhart (TOP 09) uvedl, že podle analýzy se smlouvami nezabývalo městské zastupitelstvo, jak vyžaduje zákon o hlavním městě Praze, a některými ani rada. „Jediný dokument, který byl schválen radou, byl výběr dodavatele, což je ale pouze finální fáze výběrového řízení,“ uvedl Manhart. Součástí schváleného materiálu ale stejně jako v případě dalších rozhodnutí týkajících se Blanky nebyla smlouva.
Zatímco však vedení města hovoří o neplatném kontaktu, Metrostav ho nadále považuje za platný. „Jestli deklarovali vysoké nebezpečí, pro nás neznamená, že smlouva neplatí. Pro nás platí,“ uvedl mluvčí Metrostavu František Polák. Stavbou Blanky, platností smluv a dalším placením dodavatelům se zřejmě bude zabývat rozhodčí soud. V rozhodčím řízení by se měla Praha s Metrostavem dohodnout na konečné ceně stavby, kterou projedná zastupitelstvo. Dluh, který Metrostav vyčíslil na více než 2,1 miliardy korun a Praha se ho kvůli nejasnostem o platnosti kontraktu zdráhá zaplatit, by výsledek řízení měl umožnit zákonným způsobem urovnat. Kdo se na rozhodčí soud obrátí, ale zatím není jasné. Kvůli sporu se ale stavba zřejmě ještě více prodraží a také zdrží, nový termín otevření by tak mohl připadnout na konec června příštího roku (dosud to byl 1. květen).
Podle Svobody rada vše věděla, spor měla vyřešit dříve
Z nejasnosti, zda smlouvy na Blanku platí, vyplynuly problémy s řízením a financováním stavby, kvůli kterým hlavní dodavatel Metrostav stavbu k 7. prosinci přeruší. Zakonzervování bude stát 1,6 miliardy korun, primátor Hudeček proto sklidil kritiku hned dvou svých předchůdců – Pavla Béma (ODS), který smlouvy podepsal a odmítá, že by byly neplatné, a Bohuslava Svobody (ODS), který tvrdí, že současná rada zaspala, o problémech věděla již dávno a měla je také již dříve vyřešit.
Že je proplácení faktur za Blanku v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách, se podle Svobody vědělo již za jeho vlády, ukázaly na to dva posudky, které město objednalo v dobách koalice TOP 09 a ODS. Současný posudek kontrolního odboru potom mělo vedení města nejméně několik týdnů. „To považuji za obrovskou chybu, že se to řadu týdnů tutlalo, bylo to schované v šuplíku a hráli si na pštrosa, který má hlavu v písku. Mělo se to řešit hned, jakmile takové podezření zaznělo,“ uvedl Bohuslav Svoboda. Zdůraznil ovšem, že je přesvědčen, že smlouvy platné jsou. Informace, že radní o možné neplatnosti smluv věděli již delší dobu a vyrukovali s tím až poté, co Metrostav oznámil, že stavbu přeruší, se ovšem objevila již ve čtvrtek, současný primátor to popřel.
Metrostav: Vše vzniklo podle přání městského investora
Mluvčí Metrostavu František Polák upozornil, že z hlediska stavbařů je ale vše v pořádku, pokud někde nastaly problémy, zůstaly na druhé straně. „Stavíme přesně to, co si u nás investor objednal. Změn je celá řada, ale už jsem několikrát říkal, že nestavíme nic, o čem by hlavní město Praha nevědělo a co by si u nás výslovně neobjednalo,“ zdůraznil Polák. Kdyby Metrostav stavěl cokoli, co město neschválilo, musel by podle něj investor stavbu okamžitě zastavit.
Spor o smlouvy na Blanku vypukl vzápětí poté, co Metrostav oznámil, že od investora nedostává ani instrukce, jak dál stavět, ani peníze, a proto stavbu k 7. prosinci přeruší. Že obratem radní projednali materiál magistrátních úředníků – který podle ČTK měli k dispozici již od září – byla podle primátora Hudečka náhoda. „Oznámení o neplatnosti smluv nebylo reakcí na dopis společnosti Metrostav ani snahou o rozpoutání války proti Metrostavu,“ sdělil Hudeček.
Tunel pod Stromovkou bude nejdelší v Česku, vzniká dvakrát déle, než měl
Tunelový komplex Blanka je součástí Městského okruhu, který má sloužit jako obchvat centra města. Společně s Jižní spojkou, Barrandovským mostem a dalšími třemi tunely – Zlíchovským, Mrázovkou a Strahovským – uzavře Blanka půlokruh, který bude představovat plnohodnotnou alternativu k Severojižní magistrále. Zda jí skutečně výrazně uleví, je otázka, rozhodně by však nové tunely měly odvést část aut, která míří z Holešovic do západních částí metropole. Komplex, který se staví už šest let, je dlouhý 5,5 kilometru. Bubenečský tunel potom bude až do otevření železničního tunelu u Plzně se svými 2,2 kilometru vůbec nejdelším tunelem v Česku.
Kvůli problému se smlouvami, dluhy a řízením stavby se termín dokončení odsouvá – nikoli však poprvé. Původně měl být tunelový komplex hotový již v roce 2011. Doba stavby tak nakonec bude téměř dvojnásobná bez ohledu na to, zda se otevření stihne v květnu, nebo až koncem června. Metrostav kvůli novým problémům také zrušil den otevřených dveří plánovaný na 30. listopad.