Českobudějovicko - Právě dnes byly odstartovány práce na splavnění Vltavy. Výstavba trasy mezi Prahou a Českými Budějovicemi potrvá do roku 2013, přijde asi na tři miliardy korun a její tvůrci si od ní slibují výrazné oživení turistického ruchu v několika regionech.
Česko bude mít poprvé ve své novodobé historii další vodní cestu
Obligátní proslovy, poklepání základního kamene a bagry poprvé začínají přemisťovat tuny písku a bahna z říčního dna - v Česku dosud nevídaná situace, jak poznamenal ředitel Ředitelství vodních cest Miroslav Šefara. Původně mělo jít o rušnou tepnu, schopnou pojmout i část nákladní dopravy. Po řadě jednání s ochranáři začaly práce na skromnějším projektu.
Vltava bude sloužit spíše jako turistická trasa - největší lodě tady budou dosahovat výtlaku tří set tun. „Lodě budou veliké maximálně jako ty, které známe z Orlíku nebo z Lipna,“ nechal se slyšet Zdeněk Zídek z Povodí Vltavy. Poradce hejtmana Jihočeského kraje pro dopravu Ivan Študlar odhaduje počty návštěvníků ze začátku na 30 až 50 tisíc osob ročně.
Projekt má i řadu odpůrců. Sportovní rybáři se obávají provozu na řece, ekologičtí aktivisté se netají tím, že varianta nákladní dopravy pro ně byla zcela nepřijatelná. I současnou stavbu považují přinejmenším za spornou. Pavla Matějková ze Sdružení Calla konstatovala, že je to kontroverzní jak z hlediska ochrany přírody, tak z hlediska finančního.
Projekt částečně financuje Evropská unie. První etapa mezi Českými Budějovicemi a Hlubokou spolkne necelých 150 milionů korun a hotová by měla být na podzim příštího roku. Daleko dražší budou ale úpravy přehrad. Při stavbě Orlíku se splavněním Vltavy projektanti počítali a takzvaný lodní výtah je možné pouze dokončit. Na Slapech ale podobné zařízení úplně chybí. Tyto stavby si vyžádají asi dvě miliardy korun.
Celá trasa z Prahy do Českých Budějovic by podle dnes zveřejněných plánů měla být hotová v roce 2013.