České Budějovice – Posílit význam městské hromadné dopravy a naopak více zkomplikovat cestování řidičům automobilů chce českobudějovická radnice. Vznikne tak tzv. koridor MHD s vyhrazenými pruhy, automobilům se zcela uzavře část Nádražní ulice mezi železniční a autobusovou stanicí, kde vznikne terminál městské hromadné dopravy. Město tak chce donutit řidiče, aby začali MHD více využívat.
Budějovice upřednostní MHD, autům se uzavřou pruhy i Žižkova ulice
Podle plánu vedení Českých Budějovic se má díky zlepšení služeb a naopak zhoršení podmínek pro auta zvýšit počet cestujících v MHD o třetinu. Trolejbusy a autobusy mají být oproti autům ve špičkách rychlejší, protože budou jezdit vyhrazeným pruhem a vyhnou se zácpám. Navíc si budou moci prostřednictvím GPS navolit „zelenou vlnu“ na semaforech. „Budou komunikovat se stacionárním zařízením na křižovatce, aby nastavily preferenční průjezd křižovatkou,“ uvedl ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
Auta naopak budou více využívat okruhy, věří radnice. Protože však vnitřní okruhy procházejí osídlenými oblastmi, obyvatelé některých ulic pocítí kvůli změnám v centru příliv automobilů. „Pekárenskou ulicí by projíždělo asi o 20 procent vozidel více,“ upřesnil dopravní expert Daniel Šesták.
MHD v Českých Budějovicích používá průměrně 100 tisíc lidí denně. Nejvytíženější je trasa ze sídliště Máj a vysokoškolských kolejí do centra. Zdržení v kolonách je pro cestující denním chlebem. „Cesta z Máje na nádraží trvá podle jízdního řádu 19 minut, běžná cesta trvá půl hodiny,“ říká primátorská náměstkyně Ivana Popelová. MHD v Českých Budějovicích zajišťují autobusy a trolejbusy. Tramvaje ve městě nejezdí od roku 1950.
Řidičů se kromě vyhrazených pruhů nebo preference MHD na světelných křižovatkách – jevů obvyklých v celé Evropě – dotknou také zákazy odbočení na dvou místech v ulici Na Sadech.
Centrální uzel MHD zůstane před nádražím, ale přesune se od Žižkovy ulice. Nově v ní budou všechny zastávky a do prostoru se už nedostanou auta. Zákaz vjezdu má podle vedení města zejména chránit chodce, kteří po vystoupení z autobusu často nebezpečně přecházejí.
První změny v dopravě poznají cestující i řidiči už během podzimu. Přebudování křižovatek a vytvoření první části koridoru vyjde na 13 milionů.