Kerschbaum/Rakousko - Čeští mechanici se opět vyznamenali v tom dobrém slova smyslu. Na koleje koněspřežky v Rakousku znovu vyjela replika mechanického vozu českého vynálezce Josef Božka. Šlapací stroj, předchůdce lokomotiv, který stál na počátku železniční dopravy, se na dráze objevil po 183 letech a opět u toho byli čeští konstruktéři, kteří repliku sami vyrobili.
Božkova šlapací drezína z roku 1825 vyjela opět na koleje
Technik se dvakrát pořádně zapřel do speciálních šlapadel a mechanický vůz se vůbec poprvé rozjíždí po kolejích, zvládne i mírné stoupání. Změna rytmu slouží zároveň jako účinná brzda, pokud šlapajícím dojdou síly, rozjetý vůz si přibrzdí cestující sami. Božkova šlapací drezína vznikla roku 1825, sloužila jako inspekční vůz stavitele koněspřežné železnice Františka Antonína Gerstnera. Jeden z tvůrců repliky Václav Zahrádka zná i pikantnější podrobnosti: „Když se na tomto stroji stavitel Gerstner vracel z jedné inspekční jízdy, zastavila jej banda individuí a dožadovala se na něm výplaty.“
Nyní, po 183 letech, oprášila původní projekt šestice nadšenců. Na přesné replice pracovala rok, vůz je odpružený, nejnáročnější byla výroba kol. Václav Zahrádka dodal, že na voze je použita finta zalomené zadní hřídele, obsluha nesmí zastavit v dolní nebo horní poloze. Tvůrci se nechali významem koněspřežky inspirovat natolik, že stroj přizpůsobili jejímu rozchodu 1106 milimetrů. Spolupracovník Národního technického muzea v Praze Karel Zeithammer podotkl, že vše je dílem lidí, kteří to dělali ve volném čase a mnohdy za obrovských finančních útrap.
Původní železnice ale zbyla už jen u našich jižních sousedů, proto testy probíhají tam. V Rakousku zůstane vůz ještě měsíc, v polovině září jej dopraví jeho majitelé do Českých Budějovic, kde bude mít českou premiéru.