Vzpomínky na Izrael

1) Překvapení na každém kroku Ačkoli se od roku 1989 o Izraeli píše dost často, stále je co dodat. Ta země je totiž tak zvláštní, složitá a různorodá, že se zprávy, reportáže i pouhá vyprávění od sebe značně odlišují, podle toho, kde se dotyčný pohyboval. Já jsem měla oproti jiným turistům tu výhodu, že jsem v zemi pobyla delší dobu, než je běžná dovolená a navíc jsem žila v rodině své sestřenice. I když jsem se už celkem smířila s tím, jak se ten náš svět motá a v něm se motají i lidské osudy, přesto mě stále udivuje, že se s vlastní sestřenicí dorozumívám anglicky a překvapeně zírám na život v pobožné židovské domácnosti. Údiv, překvapení a pocit absurdity, to jsou základní pocity, které mě po celou dobu mého pobytu v této zemi provázely. Vznikly z rozporu mezi tím, co jsem očekávala, předpokládala a jaká nakonec byla skutečnost.

Začalo to hned po přistání. V davu před východem mě měl očekávat manžel mé sestřenice, kterou jsem poprvé a naposled viděla v roce 1970, kdy jí bylo kupodivu povoleno navštívit normalizující se Československo. Sestřenice Ora se v Izraeli narodila a byla tedy občankou státu, se kterým jsme tehdy vůbec nekamarádili, ba právě naopak. Tenkrát jí bylo kolem dvaceti a židovskou víru nevyznávala až tak urputně. Narodila se totiž v ateistickém prostředí kibucu, kde její matka, moje teta, zakotvila v roce 1948. Ortodoxně smýšlející se Ora stala až po sňatku s americkým Židem Menachemem. Ten nyní stál v letištní hale, usměvavý, vousatý, v bílé košili a skoro prostovlasý, jen v zadu na „šešulce“ měl malou čepičku, které se v češtině říká jarmulka a v hebrejštině kipá. Spustil na mne řádnou americkou angličtinou, z čehož mi pomohl můj jazykově vybavený syn a oba jsme se pak usadili do zbrusu nové, velké dodávky. Menachem nastartoval, pustil rádio a prostor vozu zaplnila rytmické popmusic. Později jsem se dozvěděla, že chytlavé, rytmické písně s nádechem rocku, které řidič vyřvával do podvečera, byly původní izraelské s náboženskou tematikou.

Asi po dvaceti minutách jsme odbočili z hlavní silnice mezi Tel Avivem a Jeruzalémem a za chvíli dojeli na místo určení. Moderní čtvrť s vilami různorodého tvaru a velikosti stála za závorou a obývali ji pobožní Židé, původem většinou z Ameriky. Rodina mé sestřenice jednu z těch větších vil právě dostavěla a tak jsme se synem vstoupili do rozlehlé kuchyně, kde vedle sebe stály dvě kuchyňské linky, každá vlastnila svůj dřez, uprostřed byl plynový sporák a všude kolem spousta robotů, mixérů, mikrovlnky, dvě ledničky a jeden obrovský mrazák. Z kuchyně se vešlo do rozlehlého obýváku, kterému vévodil předlouhý jídelní stůl, okolo něhož se scházeli šábesoví hosté (jak jsem později zažila). V prvním patře se nacházely ložnice pro rodiče a čtyři děti (ale počítalo se, že další potomci ještě přibudou). Hostinský byt byl v polopatře a v suterénu byla mikve (nádrž na vodu velikosti menšího bazénu).

(MIKVE - Židovská rituální lázeň, je nádrž s přírodní vodou, která slouží k rituálnímu očištění. Mikve by měla pojmout nejméně762 litrůvody a měla by být dost hluboká, aby umožnila dospělému úplné ponoření. Ve starověkém Izraeli používali mikve kněží k rituální očistě před službou v Jeruzalémském chrámu. V současné době se v mikvi košerují některé druhy nádobí vyrobené nežidovském prostředí před použitím v židovské kuchyni. Muži chodí do mikve zpravidla před vysokými svátky (Roš ha-šana a Jom kipur) a poutními svátky za účelem duchovní přípravy a očisty. Rozšířený je také zvyk chodit do mikve před začátkem šabatu. Mikve slouží pro očistu ženy po menstruaci. Ponoření do mikve je také nezbytnou součástí konverze k judaismu (musí je podstoupit konvertující muži i ženy.)

Dojmů bylo dostatek a tak nebylo divu, že jsme se v pokoji pro hosty převalovali na posteli a nemohli usnout. A pak se najednou do nočního ticha v melodických táhlých tónech vnesla arabská modlitba. Mužský hlas orientálně stoupající a klesající se ve čtyři hodiny ráno nesl tmou z nedaleké arabské vesnice Abu Bosch. A tak jsem tedy první den v zemi izraelské, v ortodoxním domě židovském domě usnula při arabské motlibě.

Židé a Arabové

Soužití Židů a Arabů v Izraeli je velmi složité, ale rozhodně ne černobílé, jak by se dle zpráv ve sdělovacích prostředcích dalo usuzovat. Skutečnost každodenního života je poněkud jiná, složitější, ale vlastně i jednodušší. Jsou v této zemi místa, kde je nenávist mezi Židy a Araby zřetelná, hmatatelná a vygradovaná do častých násilných činů (pásmo Gazy, město Nebroj, v současnosti i Betlehem, západní břeh Jordánu a další). Pak jsou zde oblasti, kde je tento antagonismus skryt a jen občas vypluje na povrh v podobě nějaké potyčky či útoku. Ale v Izraeli jsou i místa a města, ve kterých Arabové a Židé vedle sebe žijí v míru a pokoji a snášenlivosti.

Město Haifa

Přístavní město se specifickou atmosférou. Má přístav a rozkládá se na dvou kopcích, takže je velmi členité a každá čtvrť dýchá osobitým stylem. V dolní části, blíže k přístavu je charakter bližší orientu, zatímco nahoře se více blíží evropské kultuře. Dole jsou trhy, arabské krámky. Bazary, všechno zboží vyložené na ulici, domky přilepené jeden na druhém, úzké uličky, kterými probíhají křičící děti. Nahoře jsou kamenné obchody, velké supermarkety, obchodní domy, značkové butiky a domy se zahradami.

V Haifě je běžné, že když si Žid v pátek před šábesem zapomene něco koupit, může si to klidně v sobotu (pokud není pobožný) obstarat u arabský obchodníků, a obráceně Arabové v neděli občas nakupují u Židů.

Šábes - sabat - šabat (v latinizované podobě též sabat, přes jidiš též šábes; původně hebrejsky שבת od kořene ש-ב-ת s významem ustat, odpočinout; česky sobota) je v judaismu a některých křesťanských kruzích sedmý den v týdnu, věnovaný odpočinku a upuštění od pracovní a všední činnosti. Jeho dodržování je nařízeno přímo Desaterem a v rabínské literatuře je brán jako pravzor všech svátečních dnů. Nejzřetelnějším rysem šabatu je celodenní zákaz určitých činností. Práce zakázané o šabatu zahrnují i mnohé každodenní činnosti (vaření, používání ohně a elektřiny, koupání, cestování atd.); zbožní Židé se proto musí na Šabat předem připravit, aby se bez těchto činností obešli.

Židé by v sobotu dle ortodoxních zákonů neměli jezdit žádným dopravním prostředkem, v Haifě se jezdí o sto šest a nikdo se nad tím nepohoršuje. V tomto městě je čtvrť, kde je spousta opuštěných a chátrajících domů, ze kterých se kdysi vystěhovali Arabové, kteří nesouhlasili se založením státu Izrael. Dodnes se nikdo do těchto domů nenastěhoval, protože jsou majetkem těch, kteří odešli. V běžném životě v Izraeli nelze dělit lidi na zlé a hodné Araby či Židy. V téhle malé zemičce žijí Židé, Arabové i příslušníci jiných národností, věřící, ateisti (kterých je zde více, než věřících, a kteří si říkají Izraelité nikoli Židé), křesťané, pravoslavní, muslimové i ortodoxní Židé.

Při mém pobytu zde mne osobně velmi překvapilo, jak daleko k sobě ve skutečnosti mají nepobožní Izraelité a pobožní Židé. Lidi, kteří sem přijeli z důvodu, že byli označeni za Židy se zřetelně distancují od pobožných židů a hlasitě dávají najevo, že „s těmi židárnami“ nechtějí mít nic společného. Ačkoli je v Izraeli těch ortodoxně smýšlejících jen asi 15 až 20% z obyvatelstva země, z důvodu, že jim náleží ministerstvo vnitra, velmi ovlivňují chod státu. Proto také o šábesu nejezdí městská hromadná doprava a v zemi nejsou povoleny civilní sňatky.

/Přejít na další článek Vzpomínky na Izrael 2/

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
4. 12. 2025

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...