Praha - Bleskmobil jako první mobilní virtuální operátor v Česku nabídne volání z předplacených karet za poloviční cenu. Minuta hovoru má po celý den přijít na 2,50 koruny, zatímco u současných operátorů je to kolem šesti korun. Jedna SMS bude stát 1,50 koruny, u konkurence může vyjít i o korunu dráže.
Bleskmobil bude mít předplacené volání za poloviční cenu
Provozovatelem Bleskmobilu je vydavatelství Ringier Axel Springer CZ, přičemž operátor bude fungovat v síti Telefóniky od 7. listopadu. Předplacené SIM karty Bleskmobilu budou k dostání v šesti tisících prodejnách tisku po celé republice, které budou označené samolepkou. Zákazníci si přitom budou moci přenést své číslo od dosud používaného operátora.
Podle analytika Cyrrusu Tomáše Menčíka může nový virtuální operátor získat řádově desítky tisíc klientů, ale budou to ti s menší útratou, kteří nejsou pro nynější operátory až tolik důležití. „Celkově nečekám výraznější úspěch nového operátora zejména kvůli malému rozsahu nabízených služeb a také kvůli tomu, že to bude předplacená služba.“
„Každý nepotřebuje širokou nabídku doplňkových služeb, dotované mobilní telefony nebo značkové prodejny. Bleskmobil nic takového nenabídne, zato přichází s trvale nízkými cenami. Věřím, že nabídka Bleskmobilu zákazníky osloví a brzy oslavíme prvních 100 000 klientů,“ prohlásila generální ředitelka Ringieru Libuše Šmuclerová. „Tam, kde si kupujete denní tisk, tam byste měli zakoupit i tuto kartu Bleskmobilu,“ dodala Šmuclerová.
ČTÚ: Tuzemský mobilní trh není plně konkurenční
V Česku se zatím mobilní trojice T-Mobile, Telefónica a Vodafone vstupu virtuálních operátorů bránila tím, že s nimi odmítala uzavřít smlouvu. Český telekomunikační úřad ale v těchto dnech dokončil analýzu, která konstatuje, že mobilní trh není plně konkurenční a na jejím základě může vpuštění nových operátorů nařídit.
Mobilní virtuální operátoři poskytují služby v síti pronajaté od klasických mobilních operátorů. To má své výhody i nevýhody. Volání je levné, ale na druhou stranu nenabídne třeba dotované telefony, neomezený internet nebo akční balíčky.
„Blesk cílí na jiný druh zákazníků, takže věříme, že to může fungovat vedle sebe a že si nebudeme konkurovat,“ říká Felix Geyr, ředitel pro strategii a rozvoj podnikání společnosti Telefónica.
Ceny mobilních služeb by ještě mohly klesnout
Virtuální operátoři fungují ve většině evropských zemí s tržními podíly v řádu jednotek procent. A právě v zahraničí jsou ceny virtuálních operátorů ještě nižší. Podle expertů je tak na českém trhu prostor na další slevy, na které by mohlo dojít i v souvislosti s příchodem čtvrtého plnohodnotného operátora. „Pokud bude chtít získat masu zákazníků, tak bude muset zaútočit cenou. Takže ta cena půjde ještě níž,“ myslí si Filip Kůžel ze serveru Mobilmania.cz.
V Česku v současnosti vyjednávají zájemci o provozování tohoto typu podnikání i s T-Mobilem a Vodafonem. Patří mezi ně například společnost UPC nebo obchodní řetězec Tesco, který už provozuje virtuálního operátora ve Velké Británii. Žádný ale zřejmě služby nespustí v letošním roce.