Zelenka: Diváci náročnějších filmů jsou ohrožený druh

Praha – Lidé očekávají v kině televizní zábavu, chodí se hlavně na komedie, vážné věci příliš netáhnou, domnívá se dramatik a režisér Petr Zelenka. Utvrzují ho v tom jeho zkušenosti s filmovou, divadelní i televizní tvorbou. „Na Karamazovy přišlo asi sto tisíc diváků, což považuji za nadstandard, měli nálepku intelektuální film. Jen mi přijde škoda, že na nějakou lacinou věc, na nějakou komedii, přijde milion lidí. Ty nůžky jsou zbytečně moc otevřené,“ tvrdí. Zároveň si ale uvědomuje, že nabídka dobrých českých snímků není zrovna nejbohatší.

Kromě Karamazových, inspirovaných divadelním představením, patří do Zelenkovy celovečerní režijní filmografie ještě už kultovní Knoflíkáři, hudební Rok ďábla a Příběhy obyčejného šílenství. Poslední jmenovaný snímek byl nejprve Zelenkovou divadelní autorskou prvotinou. Získal za ni Cenu Alfreda Radoka, o několik let později dostal stejné ocenění i za hru Očištění. A na poličce má i České lvy za své filmové počiny.

Zelenka je zkrátka úspěšným filmařem a divadelníkem, zdá se, i když důvody k nejistotě se vždycky najdou. Koneckonců jeho poslední hra Ohrožené druhy, která měla tento týden premiéru na Nové scéně Národního divadla, je o (ne)úspěchu.

„Režírovat jsem začal z nouze, protože nikdo nechtěl mé scénáře natáčet. A pak jsem z filmu nedobrovolně zmizel, protože je čím dál těžší filmy točit, tak jsem se přesunul do divadla,“ prozradil Zelenka v pořadu Před půlnocí, jak to se vztahem film-divadlo má. Ohrožené druhy se zfilmovat nechystá, i proto, že těžké téma divadelní prkna na rozdíl od filmového plátna, respektive diváků před ním, spíše unesou.

„Film se vyprofiloval tak, že to musí být jednoznačná komedie. Tady se už nedá filmovým jazykem vyprávět cokoli vážného. Protože vkus publika se natolik změnil za posledních deset patnáct let, že divák už to v podstatě nepřipouští,“ tvrdí Zelenka. Diváci náročnějších filmů jsou podle něho – v duchu názvu jeho poslední hry – ohrožené druhy.

Lidé v kinosálech očekávají televizní zábavu, dodává. Souvisí to s vlivem soukromých televizí a v poslední době také s digitalizací, což „není nic jiného než zástěrka pro to, jak dostat do kin televizní druh programu“. Televizi tím ale nezatracuje: „Naučila diváka hledat televizní zábavu v kinech, ale sama, aspoň některá, začala nabízet silnější zábavu v televizi,“ upozorňuje v souvislosti třeba se seriálem Terapie na HBO, který režíroval a který je jako projekt (nejen u nás) považován za povedený televizní počin.

Sám by rád jednou televizní seriál napsal, považuje ho za nejvyšší metu, pokud jde o dramatický tvar. Dříve než na obrazovce ale uvidí diváci jeho jméno spíš ve filmových titulcích v kině. Chystá snímek vycházející z knihy Jana Tesaře Mnichovský komplex. Film s názvem Ztraceni v Mnichově je o „pohledu“ papouška Édouarda Daladiera na mnichovskou dohodu. „Asi rok a půl jsem sháněl českého producenta a teď jsme si plácli s Davidem Ondříčkem,“ uvedl Zelenka s tím, že do premiéry filmu je ještě daleko.

26 minut
Před půlnocí
Zdroj: ČT24

Špatně nastavený systém v české kinematografii podle něho tlačí tvůrce k tomu, aby dělali autorské filmy. I když on by rád s někým spolupracoval – ovšem v systému, který by byl funkční. Je důležité, aby filmoví tvůrci byli součástí komunity, v níž může něco vzniknout. Opak se odráží na kvalitě. „Nabídka není moc dobrá. Z třiceti českých filmů za rok se dá koukat na jeden nebo na dva,“ má dojem Zelenka. K povedené menšině přitom počítá třeba počiny Marka Najbrta nebo Bohdana Slámy.

„Film vzniká nekoncepčně. Chybí tady státní film, jednotná dramaturgie určité skupiny filmařů,“ vysvětluje. „Nejlepší by bylo, kdyby stát přijal funkční filmový zákon, čemuž se brání. Pak by se dalo plánovat na pár let dopředu a mohli bychom i vstupovat do koprodukce jako nejen ti, kteří něco žádají. Stali bychom se normálními partnery v diskusi a ve financování evropského filmu. Od toho nás dělí strašně málo – pár set milionů korun ročně.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...