Praha – Výstavy se většinou nezaobírají národními symboly nebo českým vlastenectvím. Exhibice Gloria Slavia však vybočuje z tradičních témat díky šestici domácích výtvarníků, kteří své nápady nyní prezentují v Novoměstské radnici a zároveň tak vyvolávají diskuzi o národním cítění.
Viva la Bohemia! Nebo spíš Gloria Slavia?
Českého lva zná široká veřejnost jako tradiční symbol národní historie. Verze autora Jana Gemrota ale jeho prostřednictvím odkrývá příběh československých letců v britské Royal Air Force. „Ta modrá barva vychází z původní tmavomodré, kterou ti piloti nosili,“ popisuje výtvarník svůj obraz.
„Umělci zastoupení na této výstavě k tomu přistupují spíš ve sféře klasických výtvarných umění,“ okomentovala Glorii Slavii její kurátorka Rea Michalová. Nejčastějším prvkem exhibice jsou velkoformátové malby a sochy reflektující zásadní momenty české historie.
Individuální přístup se vyplácí. Umělci si poradili každý po svém – třeba Martin Káňa, který nainstaloval mapu Československa z roku 1939 z nákupních tašek posbíraných po vietnamských tržnicích.
Organizátoři výstavou narážejí na kulhající vlastenectví a národního cítění. Umělec David Saudek se ztotožňuje s rozšířenou kritikou, že Češi se stmelují jen při sportovních nebo tristních událostech. „My jsme ochotni za lidi truchlit, když zemřou, ale náš postoj vůči státu je značně laxní,“ domnívá se.
Náměty národní hrdosti v minulosti výtvarnici zobrazovali mnohokrát. V osmdesátých letech třeba výtvarník Jiří David svými malbami s použitím znaků a symbolů významně formoval českou postmodernu.