Vary jsou radikálnější - jaká doba, takové filmy

Karlovy Vary - Radikálnější a více zaměřené na mladé diváky jsou soutěžní snímky, které letos uvízly v sítu výběru pro karlovarský festival. Je jen logické, že komediálně laděných příběhů se v programu objevuje pomálu, naštvané vzkazy filmařů si žádají spíše dramata.

V hlavní soutěži se letos o Křišťálový glóbus utká dvanáct titulů. Jejich výběr podle umělecké poradkyně festivalu Evy Zaoralové zapadá do směru, kterým se soutěž posunula poté, co ji ve funkci umělecké ředitelky vystřídal Karel Och. „Je člověk mladší a má rád filmy, které jsou trochu radikálnější. Myslím, že to bude dobré pro mladé publikum, staršímu možná budou některé filmy připadat radikální až příliš,“ odhaduje.

Och souhlasí, že snímky letos promítané ve Varech jsou v moha ohledech drsnější a radikálnější. „Je to tím, že se radikalizuje i doba,“ domnívá se. „Mám na mysli třeba ekonomickou krizi v Řecku a Portugalsku. Z těchto zemí máme dva filmy, které jsou - byť stylizovaně - jasným naštvaným vzkazem mladých filmařů vládnoucím garniturám.“

Zvědavý je prý především na odezvu na řecký snímek Chlapec pojídající ptačí zob. Metodou připomínající francouzského tvůrce Roberta Bressona, který ve své tvorbě nesděloval příliš informací o psychologických motivacích postavy, zachycuje život 22letého mladíka v současných Athénách po dobu tří dnů.

  • Chlapec pojídající ptačí zob (2012, režie: Ektoras Lygizos) zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary
  • Na shledanou, tati (2011, režie: Lucía Carreras) zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Posun současné kinematografie nevidí Och ale jen v radikálnosti. „Často se do filmů dostávají aspekty typické pro žánrové filmy. Letos tam máme třeba thriller z Itálie, existenciální baladu z Japonska nebo filozofický western z Portugalska,“ podotkl.

V soutěži má po letech svého zástupce i Mexiko. „Je to introvertní studie ženy ve středním věku, která má problémy se smířit s tím, že její otec náhle zemřel a předstírá, že se tak nestalo,“ načrtnul Och děj film Na shledanou, tati, který považuje za estetický zážitek par excellence.

Po roční pauze se do soutěže celovečerních filmů dostal snímek režírovaný českým tvůrcem. Polski film natáčel Marek Najbrt (Mistři, Protektor) mimo jiné i loni ve Varech, na módní přehlídce Johna Malkoviche. Pavel Liška, Josef Polášek, Tomáš Matonoha a Marek Daniel v něm ztvárnili sami sebe, ovšem ve fiktivním příběhu.

„Velmi zajímavým a dosti novátorským způsobem si pohrává s ambivalentním postojem k realitě a fikci. Jde o úplně nový žánr, sami tvůrci ho nazvýají reality film. Myslím, že nejen v rámci Česka, ale i střední Evropy nemá obdoby. Vážím si, že se zavedený tvůrce, jako je Marek Najbrt, pouští na nová teritoria,“ uvedl Och na adresu filmu.

S českou kinematografií se setakjí diváci i v soutěžní sekci Na východ od Západu, která letos doznala jisté změny. Zaměřila se na uvádění debutů a druhých filmů, a stala se tedy příležitostí představit začínající talentované tvůrce ze střední a východní Evropy. Zaháji ji projekce slovensko-českého snímku Až do města Aš Ivety Grófové. Do programu bylo zařazeno také drama Zdeňka Jiráského Poupata, jež už zaujalo České lvy a tuzemské filmové kritiky.

„Jedním ze zásadních kritérií u debutů pro mě je, do jaké míry tvůrce kladl důraz na formu v souvislosti s tématem. A vždycky jsem rád, když vidím tvůrce, který má v sobě nesmírnou pokoru a nesnaží se nějakým způsbem exhibovat. A to si myslím, že je případ jak filmu Zdeňka Jiráského, tak Ivety Grófové,“ odůvodnil výběr snímků Karel Och.

  • Až do města Aš (2012, režie: Iveta Grófová) zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary
  • Praktický průvodce Bělehradem za zpěvu a slz (2011, režie: Bojan Vuletić) zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Za pět minut dvanáct se do programu sekce Na východ od Západu vrátil debut Sáry Cserhalmiové Drazí zrazení přátelé. Podařilo se vyřešit problémy s financováním postprodukce tohoto maďarského snímku, takže si ve Varech může odbýt světovou premiéru.

Z dvanácti filmů v této sekci by si diváci podle Ocha neměli nechat ujít Praktický průvodce Bělehradem za zpěvu a slz. „Je to jeden z nemnoha veselých snímků v programu festivalu,“ vysvětlil Och. upzornil, že na další veselý snímek natrefí návštěvníci ve Fóru nezávislých. Rozpustilé mockumentary Nosálov, odehrávající se na festivalu klasické hudby v letním Dubrovníku, se trefuje do stereotypních představ o houslistech, cellistech a dalších virtuosech, dirigenty nevyjímaje.   

„V posledních letech panuje mírné zmatení ohledně pojmu nezávislý,“ poznamenal k této sekci Och. „Není jasné, jestli se nezávislostí myslí jakási myšlenková nezávislost či institucionální, jak to bylo prapůvodně. U nás jsou to filmy, které jsou nízkorozpočtové a funguje v nich i jisté novátorství a nezávislost myšlenková.“

  • Smrt člověka na Balkáně (2012, režie: Miroslav Momčilović) zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary
  • Dva nula (2012, režie: Pavel Abrahám) zdroj: Film Servis Festival Karlovy Vary

Z nezávislé nabídky upozorňuje na srbský snímek Smrt člověka na Balkáně. „Velice neobvyklý film natočený na jediný záběr. Toho, který se zdá být na začátku hlavním hrdinou, vidíme prostřednictvím webové kamery. Pak ale odejde ze záběru a spáchá sebevraždu a my po celou dobu sledujeme postavy, které nevědí, že je na ně namířena,“ prozradil o snímku Och. I tento film má šanci získat Nezávislou kameru, cenu, kterou uděluje Česká televize.

S jejím přispěním vznikly tři ze čtyř českých filmů v soutěžních sekcích. Kromě už zmíněného Polského filmu a Poupat také časosběrný projekt Heleny Třeštíkové Soukromý vesmír. Promítat se bude v soutěži dokumentárních filmů. Do ní se z tuzemské kinematografie dostal i počin Pavla Abraháma Dva nula. „Točil se během derby Sparta - Slavia před několika lety. Z fotbalu je tam vidět jen rohový praporek pár desítek vteřin, jinak kamery byly namířeny po celou dobu utkání do hlediště. Tvůrcům se podařilo sestříhat vynikající portrét české společnosti,“ uvedl k netradičnímu fotbalovému dokumentu Karel Och.

Programové tipy

Karel Och, umělecký ředitel festivalu: „Chtěl bych určitě doporučit nový snímek francouzského tvůrce Leose Caraxe, který se jmenuje Holy Motors. Byl uveden v Cannes v soutěži a podle mnohých, včetně mě, měl získat Zlatou palmu. Stylizovaný snímek, v němž hlavní hrdina celý den jezdí limuzínou a neustále mění identitu, je pěknou úvahou o životě a o smrti.“

Eva Zaoralová, umělecká poradkyně festivalu: „Rozhodně byste si neměli nechat ujít italský soutěžní film Román o jednom masakru. Je třeba na něm ocenit, jakým způsobem Marco Tullio Giordana zpracoval téma ryze politické, téma masakru, který byl spáchán v Miláně v roce 1969. Tento film svědčí o tom, že Giordana má nesmírný smysl pro vybudování psychologického filmu s kriminálním pozadím.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...