Nepokrytě osobní pohled na českou společnost v pěti dokumentech. Český žurnál podruhé, tentokrát odlehčeněji, i když jak se to vezme. O hornících, o Opencard, o gadžovi mezi Romy, o „švejcích“ v Chorvatsku a o bulváru. Od 16. dubna na ČT2.
Turisti, gadžo i bulvár. Koho natáčel a koho vytáčel Český žurnál?
Projekt Víta Klusáka a Filipa Remundy, do něhož se ale zapojují i další čeští dokumentaristé, nechce fušovat do práce zpravodajcům nebo reportérům. Předkládá divákům ryze osobní pohled na kauzy a fenomény - v prvním cyklu, ohlížejícím se za rokem 2012, si na mušku vzal prezidentské volby, pančovaný alkohol nebo spor o podobu lidické piety. Pro rok 2013 si vybral témata zdánlivě méně závažná.
Filip Remunda a Vít Klusák o Českém žurnálu 2013: „Oproti první sérii, kdy jsme preferovali aktuální témata, je druhá série více o subjektivních kritériích konkrétních dokumentaristů. Více se tak věnujeme fenoménům, které hýbou českou společností, aniž by si to ona sama uvědomovala.“
Hned na úvod se Český žurnál strefuje do příliš snadného terče - a mohl by to být snímek podbízivý, kdyby jeho autorem nebyl Vít Klusák (v autorské dvojici s Filipem Remundou natočil Český sen o manipulaci konzumu a reklamy nebo Český mír o radaru v Brdech; sám za sebe dokument o přistání automobilky Hyundai uprostřed moravského zelí - Vše pro dobro světa a Nošovic).
Jeho Dělníci bulváru chtějí být sondou do tragikomického světa českých celebrit a novinářů, kteří se navzájem potřebují i nesnášejí. „Bulvár se sám o sobě tváří odlehčeně a bezvýznamně, ale ve skutečnosti je to vlivné mediální sedativum. Navíc český bulvár je specifický svou škodolibostí, takže posiluje ve svých příjemcích to horší z nich,“ domnívá se Klusák. Zájem o téma v něm prý vzbudil údajný únos Ivety Bartošové, kterému se prostě nešlo vyhnout. I ta se v dokumentu mihne, bez servítky ale bulvární hru odkrývá především Pavel Novotný, „vtipný glosátor, co se rozhodl sám sebe prezentovat jako bezskrupulózní hovado české mediální scény“. Jeho kolegům a jiným celebritkám se dokument jistě líbit nebude - přestože Klusák ve zprávě o nich jejich vlastní prostředky nepoužívá.
Žurnál 15. května uzavře dokument Filipa Remundy, jehož zas k tématu přivedl článek Nešťastný turista Švejk chorvatského novináře. Co vypovídá o Češích, že téměř milion z nás se přes prázdniny stěhuje do Chorvatska? ptá se Remunda. V Obnaženém národě se pokusl o satiru o vnímání národních stereotypů.
„Když se v Chorvatsku řekne 'český turista', vzbudí to přinejmenším úsměv. Existují o nás desítky vtipů, některé jsou milé, jiné méně. Říká se třeba, že česká holka si nejdřív lehne a až potom sedne. (…) Tento odsudek je samozřejmě povrchní, nicméně během natáčení jsem zjistil, že ani my Češi o žádné hlubší pochopení či poznání chorvatské společnosti nestojíme. Jezdíme na jih především za mořem, sluncem a jódem. Nic moc víc nás nezajímá. Čteme tam české noviny, posloucháme české rádio, v hotelích nás baví hvězdy českého šoubyznysu a večer pijeme chlazené pivo. Až na výjimky je mezi námi a Chorvaty příkop nezájmu a předsudků,“ tvrdí Remunda.
Češi jsou pro Chorvaty téma, naopak to příliš neplatí. Kolik vtipů o Chorvatech znáte? To oni se na náš účet slušně baví:
Zbývající tři dokumenty jsou „serióznější“. Karel Žalud se rozhodl monitorovat sociální situaci horníků na Ostravsku, kde vzrušené zprávy o plánovaném zavření dolu Paskov vyvrcholily divokou demonstrací. Stane se živý havíř pouhou atrakcí pro školní výlety? I na tuhle otázku bude 30. dubna hledat odpověď dokument Já, horník!
Horník možná jednou bílou vránou bude, filmař Tomáš Kratochvíl se na půl roku bílou vránou stal, když se odstěhoval do nejhoršího romského ghetta. Kameru namířil na sebe a zjišťoval, jak je to vlastně s onou nepřizpůsobivostí. Na obrazovkách se dokumentární experiment Gadžo objeví 23. dubna. Do pětice všeho dokumentárního se Ivo Bystřičan zaměřil na machinace kolem korupční kauzy Opencard. Na pozadí osudu jednoho z obviněných hledá důvod, proč před soudem nejsou popotahováni politici z pražského magistrátu, ale úředníci. Zločin pana Chytila můžete na ČT sledovat 4. května.
Kromě obrazovek České televize se tři snímky (Gadžo, Dělníci bulváru a Obnažený národ) budou promítat také na festivalu Finále Plzeň, kam byly vybrány do soutěže dokumentů.