Praha - Zahajovací koncert mezinárodního hudebního festivalu Struny podzimu patřil v pražském Rudolfinu kontratenoru Philippovi Jarousskému. Čtyřiatřicetiletý pěvec se do Prahy vrátil už poněkolikáté, tentokrát vystoupil ve světové premiéře nového programu po boku ansámblu dobových nástrojů Venice Baroque Orchestra.
Struny podzimu rozezněl andělský hlas kontratenora Jarousského
„Krásný, fenomenální, technicky dokonalý, intonačně přesný. V kontratenoru je na špičce,“ zhodnotila Jarousského, o němž kritici píší jako o andělském hlasu s ďábelskou technikou, hudební publicistka Helena Havlíková.
Že je mistrem svého řemesla, předvedl i v Rudolfinu. Ve Dvořákově síni přednesl árie nejproslulejšího kastrátra 18. století Farinelliho. Ve speciálně připraveném programu, který vyjde také na albu, připomněl Farinelliho vztah s jeho učitelem, skladatelem a hudebním pedagogem Nicolou Porporou. Vokální čísla programu doplňují instrumentální skladby Porporových současníků Franceska Maria Veraciniho, Franceska Saveria Geminianiho a Antonia Vivaldiho.
„Tato hudba je velmi náročná, nejen pro zpěváka, i pro orchestr. Je tak silná i dojemná zároveň, podle mě má publikum čím oslovit, je v ní obsaženo všechno,“ tvrdí Jaroussky. Festivalové posluchače se mu oslovit podařilo - vyžádali si dva přídavky a mladého pěvce odměnili ovacemi vestoje. Jeho koncert zahájil 17. ročník festivalu Struny podzimu, které do 3. listopadu rozezní celkem devět koncertů.
Kontratenorista Philippe Jaroussky (* 1978) je přes své mládí jedním z nejvyhledávanějších pěvců současnosti, sklízí úspěchy na předních scénách a pódiích. Původně hrál na housle a klavír. Ke zpěvu se rozhodl až v dospělosti, když prý slyšel jednoho kontratenoristu zpívat v Chrámu Matky Boží v Paříži. Je držitelem prestižního francouzského ocenění Operní umělec roku a v současné době spolupracuje se všemi zásadními soubory a umělci staré hudby. Je protagonistou nahrávek Dixit Dominus George Friedricha Händela a Magnificat Johanna Sebastiana Bacha. Od roku 2002 vede vlastní soubor Artaserse.