Praha - Americký skladatel Steve Reich je považován za otce hudebního minimalismu. Sám by se tak ale nikdy nepopsal. Hudebníci, kteří o sobě přemýšlí s nálepkou, sami lezou do škatulky, domnívá se. Reich v žádné šabloně rozhodně nevězí, jak předvedl i návštěvníkům včerejšího koncertu na pražském festivalu Struny podzimu. Uvedl tři své skladby - včetně originální Clapping Music, kterou tvoří pouze potlesk.
Steve Reich: Hudebníci, kteří se označují za minimalisty, páchají sebevraždu
Skladbu pro dva páry rukou provedl ansámbl perkusionisty Colina Currieho, o němž se mluví jako o nejtroufalejším současném hráči. Clapping Music složil Reich na počátku sedmdesátých let.
„Tehdy jsme s sebou na turné vláčeli tunu elektroniky a perkusí. V Bruselu nás pořadatel pozval na koncert flamenka. Šlo o dvě kytaristky, neuměly zpívat ani hrát, navíc to přehnaly s rtěnkou. Děsné! Ale pak začaly tleskat. Bylo to fantastické! Půlka mého souboru byli perkusisté, dali jsme si pár drinků a najednou mi svitlo: Co když se nám na letišti ztratí nástroje? Co když vypnou elektřinu? Potřebujeme skladbu, která se dá hrát kdykoliv a kdekoliv. Tak se zrodila skladba Clapping Music. Nástroje máme vždy s sebou,“ popsal v rozhovoru pro Českou televizi Reich.
Jeho hudbu, založenou na fázovém posunu rytmických motivů, inspirovali hudební modernisté, rytmické myšlení Afričanů i hebrejské žalmy. Vzájemné posouvání rytmických vzorců vytváří pro Reichovu hudbu typický efekt. Společně s Terrym Rileym nebo Philipem Glassem bývají označováni za minimalisty - sami se tak ale neoznačují.
„Stejně jako impresionismus, baroko nebo expresionismus je minimalismus výraz přejatý z vizuálního umění a uplatněný v hudbě,“ připomněl Reich, že pojem poprvé použil po poslechu jeho tvorby na konci 70. let hudební skladatel Michael Nyman. „Je to slovo užitečné pro žurnalisty, hudební historiky, je v pořádku, když ho používají, ale hudebníci, kteří takhle přemýšlejí, páchají sebevraždu. Sami lezou do škatulky,“ obává se.
Reich je sice považován za minimalistu, jeho vliv ale široce přesahuje hranice hudebních stylů a žánrů. Téměř osmdesátiletý komponista, držitel Pulitzerovy ceny, se nebojí nejrůznějších žánrových přesahů. Například před pár dny vydal nové album Radio Rewrite, na němž přepracoval i dvě skladby alternativních rockerů Radiohead. Jejich kytarista Jonny Greenwood na oplátku nahrál kytarový part v Reichově skladbě Electric Counterpoint.