Praha - Divadlo Spejbla a Hurvínka bylo založeno v Plzni v roce 1930 Josefem Skupou. Začátkem roku 1944 bylo nacistickými úřady uzavřeno až do konce 2. světové války. Poté se 12. října 1945 divadlo přesídlilo do Prahy. Pražské učinkování začalo dřevěným hercům pár měsíců po konci druhé světové války v Hasičském domě na Vinohradech. Budova se v současné době jmenuje Divadlo U Hasičů, ale Spejbla a Hurvínka zde již diváci nenaleznou.
Spejbl a Hurvínek jsou Pražáci již od konce války
V devadesátých letech dostalo loutkové divadlo ze svého dlouholetého působiště výpověď. Svůj domov pak Spejbl, Hurvínek, Mánička, Žeryk a další populární postavičky nakonec našly v pražských Dejvicích v bývalém kině Svornost. Dnes je v nově zrekonstruované budově kromě divadla i velké muzeum loutek, kde lze najít i ze dřeva vyvedené slavné principály Josefa Skupu a Miloše Kirschnera. Ve foyeru jsou Spejbl a Hurvínek v nadživotní velikosti, se kterými mohou děti pohybovat. Nejmenší diváci pak ocení jedinečnou elevaci hlediště, kde odkudkoliv vidí kdokoliv celé jeviště.
Profesor Josef Skupa působil v Plzni v amatérském Loutkovém divadle Feriálních osad, které se v roce 1930 rozhodl přetvořit na první českou profesionální loutkovou scénu, jež dostala jméno podle nejznámějších loutek Skupových představení, Divadlo Spejbla a Hurvínka. Už od počátku se zde hrály hry pro děti i pro dospělé a tuto tradici divadlo dodržuje dodnes. Pro děti jsou určeny jak příběhy ze současnosti, tak i zcela pohádkové příhody; hry pro dospělé jsou převážně satirické komedie. Původních her uvedlo divadlo kolem 250. Kromě jednotlivých her si popularitu získala také Skupova pásma krátkých scének a grotesek, prokládaných písněmi.
Po Skupově smrti se ředitelem divadla a hlavním loutkohercem stal Miloš Kirschner (1927-1996). Rozšířil také Skupovu tradici zájezdů do zahraničí, přičemž se dokázal vždy naučit představení v jazyce hostitelské země, čímž se spejblovské hry staly přístupné pro všechny a divadlo je i dnes v zahraničí nejproslulejší českou loutkovou scénou. Dosud divadlo hrálo v 31 zemích v 18 jazycích. Po Kirschnerově smrti se ředitelkou divadlo stala Kirschnerova žena a interpretka Máničky a paní Kateřiny, Helena Štáchová. Spejbla a Hurvínka převzal Martin Klásek, který už dříve za Kirschnera alternoval.
Divadlo v současné době vlastní přes 800 loutek, z toho rovných dvacet párů ústředních hrdinů. Ty úplně původní, které se kdysi stěhovaly do Prahy, jsou už dávno coby dar Josefa Skupy příteli Obrazcovovi vystaveny v Moskvě. Spejblovi je letos devadesát let, Hurvínkovi 84, Máničce a Žerykovi 80 a bábince Kateřině 39.