Praha - Hold dvěma velikánům české hudební historie - Antonínu Dvořákovi a Bohuslavu Martinů - vzdají dnes umělci na jevišti Národního divadla. Během slavnostního zahájení 127. sezony Národního divadla vystoupí přední pěvci v čele se sopranistkou Evou Urbanovou za doprovodu divadelního orchestru, který bude řídit Tomáš Netopil. Mladý dirigent dneškem nastoupí do funkce šéfdirigenta první scény.
Rytmický Dvořák a temný Martinů zahájí sezonu v ND
„Martinů Epos o Gilgamešovi je pro mne zásadní, filozoficky hluboce laděná kompozice,“ říká k programu slavnostního večera Tomáš Netopil. Oratorium přednesou sólisté opery Národního divadla sopranistka Eva Urbanová a tenorista Jaroslav Březina, dále hosté opery Národního divadla barytonista Aleš Jenis a basista Martin Gurbal'. Role recitátora byla svěřena Davidu Matáskovi. Koncert je součástí rozsáhlého projektu Martinů Revisited.
Pro kontrast ke Gilgamešovi vybral Netopil Symfonii č. 8 G dur Antonína Dvořáka. „Jejíž lehkost a ryzí melodika vytvoří protipól kompoziční i myšlenkový k Martinů Eposu,“ říká. Dodává, že Dvořákova Osmá symfonie je stavebně i kompozičně lidovější než Symfonie č. 7 d moll, která má spíš tendenci klonit se k brahmsovské hutnosti a kompoziční náročnosti. Novosvětská symfonie by zase byla pro své dominantní postavení v slabším kontrastu k náročné skladbě Bohuslava Martinů.
S dirigentem Tomášem Netopilem se mohou návštěvníci Národního divadla v příští sezoně setkávat i při dalších příležitostech. V listopadu uvede nastudování koncertního provedení Salome Richarda Strausse. Na scénu Stavovského divadla se vrátí s Mozartovými operami La finta giardiniera - Zahradnice z lásky a Figarova svatba. Během sezony nastuduje další Mozartovu operu Idomeneo ve spolupráci s režisérem Yoshi Oidou a Janáčkovu Káťu Kabanovou s legendárním režisérem Robertem Wilsonem.
Zázraky z let 1889 a 1955
Dvořákova Symfonie č. 8 G dur z roku 1889 zazněla poprvé za skladatelova řízení 2. února 1890 v Rudolfinu, shodou okolností právě v provedení orchestru Národního divadla. Symfonie bývá označována jako „Anglická“ s ohledem na jejího prvního vydavatele, anglickou firmu Novello, které Dvořák dílo přenechal po roztržce se svým dosavadním vydavatelem Simrockem. Typická dvořákovsky vřelá melodičnost a bujará rytmičnost Osmé symfonie jsou kontrastem k dramaticky vypjatému, existenciálnímu a tajemnému oratoriu Bohuslava Martinů.
Epos o Gilgamešovi je mimořádné dílo v celé světové literatuře. Koncepce Bohuslava Martinů a jeho zpracování eposu z počátku babylonských dějin, nejstarší dochované slovesné památky lidstva, je velmi osobitá, skladatel tu využívá raně barokních synkretických forem. Martinů věnoval studiu filosofické podstaty díla několik let, vycházel z anglického překladu novoasyrské verze. Epos o Gilgamešovi byl dokončen v roce 1955 a věnován dirigentu Paulu Sacherovi a jeho manželce Maje, na jejíž popud dílo vzniklo. Premiéra o tři roky později v Basileji pod autorovým vedením sklidila obrovský úspěch.
Čtěte více o Bohuslavu Martinů a Tomáši Netopilovi na ct24.cz.