Režisér: Nechtěl jsem Husa, který na hranici zpívá zbožné písně

Šest set let uplyne na začátku července od upálení Jana Husa. A šest desetiletí dělí od posledního filmového zpracování nový hraný snímek o tomto církevním reformátorovi a kazatelovi. Režisér Jan Svoboda a scenáristka Eva Kantůrková v něm chtějí Husa představit ne jako učebnicového sociálního buřiče nebo pomník, ale jako morální autoritu a člověka. První ze tří dílů odvysílá 29. května Česká televize, která stojí za vznikem snímku.

Osobnost Jana Husa byla v umění interpretována mnohokrát. Ve filmové podobě naposledy v roce 1954 v dramatu Otakara Vávry. Ve filmu na motivy románu Aloise Jiráska ztvárnil Husa poplatně době coby sociálního revolucionáře. Svobodovo zpracování také vzniklo podle knihy - předlohou byl román Evy Kantůrkové z 80. let, který spisovatelka použila i pro scénář; s Vávrovým titulem má ale nový film podle tvůrců společné jen jméno titulní postavy.

"Jsem nervózní, jak film přijmou diváci. Umělecké dílo není historický popis. Z reálu se musí vybrat části, které to dílo vytvoří. Ten výběr je ale udělaný tak, aby se co nejvíc blížil postavě tehdejší doby," prohlásila scenáristka Jana Husa Eva Knatůrková. „Hus vůbec nebyl bouřlivák, ale přemýšlivý člověk, který si vytvářel vlastní teologický názor,“ dodala. Na celý rozhovor se podívejte v záznamu Interview ČT24.

Svoboda: Hus nebyl buřič

Husa chtějí zbavit tradované nálepky sociálního reformátora a divákovi přiblížit spíše myšlenkové a sociální drama, které předběhlo o celé století evropský vývoj. A zároveň Husa „polidštit“. „Došlo k celé řadě významových posunů,“ srovnává „svého“ Husa s Husem Otakara Vávry režisér Jiří Svoboda. „Paní Kantůrková sledovala linii, která je Husovi přiměřenější, a to linii vysokoškolského pedagoga, mistra artistické fakulty, později děkana i rektora univerzity a kazatele v Betlémské kapli. A mocenské hrátky, jež Hus vyvolával svým velmi neúprosným trváním na morálních principech, které nacházel v Písmu svatém.“

Škatulka národního buřiče Husovi jen škodí, míní Svoboda. „Jeho raison d'etre byl jiný než bouřit lidi k nějakým revolučním činům. Chtěl, aby se církev reformovala, aby byla přesvědčivá pro věřící,“ domnívá se. Přesvědčivý je podle něj také Matěj Hádek v hlavní roli, přestože podobou zavedené představě příliš neodpovídá. „Dokázal ale postavu polidštit, i v kázáních, kdy ho nebereme jako člověka, který věci recituje a deklamuje, ale u něhož vycházejí z jeho hlubokého přesvědčení,“ doufá Svoboda, že diváci, stejně jako on, uvidí mezi Hádkem a Husem když ne vnější, tak vnitřní podobnost.

„Matěji, vydrž na hranici, jak dlouho dokážeš“

Nechtěl prý, aby Hus ve filmu připomínal pomník na Staroměstském náměstí, ale aby byl vnímán jako člověk, jehož činy jsou vedeny různými motivacemi. „Paní Kantůrková se snažila především o zachování historické přesnosti. Zatímco já jsem kladl důraz na to, abychom posílili všechny dramatické linky,“ podotkl, že z toho důvodu bylo třeba z Husa udělat filmového hrdinu. „Uzdu fantazii jsme ale popustili pouze v částech, které nejsou doložené historicky, ovšem také neodporují možnosti historické pravdy. Například když jede do Husince za svou rodinou. Chtěli jsme, aby byl nejen profesorem, ale také člověkem s vazbami a vztahy, mimo jiné s platonickým vztahem ke královně Žofii, která ho opravdu do poslední chvíle chránila,“ upřesnil.

Vzhledem k současné podobě historických lokací se také nedalo vždy přímo natáčet na místech, která jsou s Husem spojená. Upálení filmového Husa tak čekalo ne na mrchovišti koní za hradbami Kostnice, ale na louce u Kutné Hory. Scénu se ovšem režisér snažil pojmout co nejvíce autenticky, takže Matěje Hádka nezastupoval kaskadér. „Při zapalování hranice jsem mu říkal: 'Matěji, vydrž tak dlouho, jak to dokážeš, pak seskoč,'“ popisuje Svoboda. Rozhodně nechtěl Husa v posledních chvílích ztvárnit jako patetického mučedníka. „Nechtěl jsem Husa na hranici, který zpívá ušlechtilé zbožné písně. Ale chtěl jsem Husa, který trpí, jako trpěl Kristus, protože Kristus na kříži neříkal moudra, myslím, že fyzická stránka ho v konci převýšila,“ vysvětlil.

Hus se vrátí do Kostnice

Husa vidí tvůrci ne jako lokální, ale jako evropskou osobnost, která „otevírala cestu do novověku“. Nejsou sami, o čemž svědčí koprodukce francouzsko-německé stanice Arte. I díky ní se film bude promítat mimo jiné v Kostnici. Ve zkrácené verzi by mohl být také představen na filmovém trhu v Cannes. „Mysleli jsme si pořád, že Hus se pohybuje v české kotlině, ale tak tomu není. Sice nikdy nevyjel, ale jeho myšlenky osvítily část světa,“ poznamenal Svoboda.

Vávra Husa natočil jakou součást Husitské trilogie (spolu se snímky Jan Žižka a Proti všem). Jiří Svoboda podobně velkolepé natáčecí plány vzhledem k náročnosti projektu zatím nemá, pokud by se ale rozhodli pokračovat, zvolili by si prý se scenáristkou Evou Kantůrkovou nejspíše jako další z historických osobností Jeronýma Pražského, zastánce Husa, upáleného v Kostnici o necelý rok později.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...