Recenze: Modely světa Ondřeje Přibyla a Matouše Řeřichy

Zdánlivě jde o výstavu fotografií a půvabně zformovaných odpadových materiálů. Krásné fotografie i hezky vyrovnané hromádky pilin, odřezků a podobných odpadků přítomné však po chvíli znervózní. Poměrně brzy se zjistí, že za touto jednoduchou prezentací cosi číhá - ano, další rozměr se naskytne při studování popisků. Každý to buď máme v rodině, anebo jsme to zažili ve svém okolí, pokud jsme se sami nestali jeho chtěnou či nechtěnou součástí či obětí. To je fenomén kutilství, lidové tvořivosti v Čechách, realizované především na chatách či chalupách.

Návštěvník je přinucen vystavená díla prohlédnout opakovaně, aby pochopil, že nabízí i další patra významů. Oba autoři trvají na tom, že vystavená díla jsou pouhou dokumentací hotových děl autora jiného. Ha, tady si ale můžeme pohrát s interpretací i dezinterpretací, sledovat vývoj uměleckého díla, posuny významů, záměrnou tvorbu u jednoduchých účelových objektů, jejichž roli zná sám kutil-autor (v tomto případě dědeček jednoho z autorů), který může i nemusí diváka napínat s rozkódováním své kutilsko-nekutilské tvorby.
 
Pozice dokumentaristy se však odívá, už to není nahý bezelstný zprostředkovatel. Vidíme sice sami, že řada z předmětů-objektů je vytvářena pro vlastní potřebu, hranice možného použití se však kamsi ztrácí, nádherná je absence komerčních záměrů. Bezelstnost autora může být jen fikcí, my se však více nedozvíme. K dispozici máme jen exponáty, Přibylovsky dokonalé fotografie a jejich rafinovanou sestavu a Řeřichovsky řádně upravené odpadky. Hra začíná od začátku - přistoupíme však na možnosti, které nám dává text na průvodním letáku? Jde tady o řád, světaběh (??) či chaos?

Filosofické podtexty a zprostředkování dalších rozměrů sdělení jsou specialitou Ondřeje Přibyla, který neváhá s jistou marnotratností zapojit do podobných úkolů své nadprůměrně kvalitní fotografické zpracování, po několika výstavách již jasně prozrazující autorův rukopis.

Vyplatí se přerušit svůj pracovní koloběh a zastavit se na této výstavě. Nabízí opravdovou možnost soustředění - nikoliv však ztíženého. Prezentace obsahuje správnou dávku humoru a křehkosti, sem s nimi!

Ondřej Přibyl (1978), absolvent ateliéru fotografie Pavla Štechy a Ivana Pinkavy na Vysoké škole umělecko-průmyslové (2006).
Matouš Karel Řeřicha (1978), absolvent ateliéru Prostorové tvorby prof. Mariana Karla na Vysoké škole umělecko-průmyslové, autor vítězného návrhu ceny „Česká hlava“ - projektu na podporu české vědecko-technické inteligence.
 
Modely světa: 1.- 25. dubna 2008, Komunikační prostor Školská 28, otevřeno úterý 13-19 hodin, středa-pátek od 13 do 17 hodin.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
16. 11. 2025

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
16. 11. 2025

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
15. 11. 2025

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
15. 11. 2025

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
14. 11. 2025

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
14. 11. 2025

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025
Načítání...