Recenze: Federico Rampini - Čínské století (Autentický průvodce zemí rudého draka)

Novinář Federico Rampini (1956) je - nebo přinejmenším v roce 2005, kdy tato kniha vyšla v originále, byl - pekingským dopisovatelem italského listu La Repubblica. Knihu Čínské století uvozuje Napoleonův výrok o tom, že až se Čína probudí, svět se zachvěje. Napoleon ta slova pronesl v roce 1816 a v roce 1923 je údajně zopakoval Lenin. Podle Rampiniho se Čína probouzí právě teď a 21. století bude čínským stoletím - to znamená, že Čína se stane supervelmocí a bude v rozhodující míře určovat podobu celého světa. Svou knihou nám Rampini tuto probouzející se Čínu představuje. Neupadá ani do jednoho z extrémů, jaké jsou obvyklé u nás, totiž že je Čína líčena s nekritickým obdivem jako země ekonomických zázraků, pro jakou se demokracie nehodí, nebo naopak jako země, která nedělá téměř nic jiného, než že potlačuje lidská práva Tibeťanů.

O Tibetu Rampini ostatně nepíše vůbec a můžeme jen spekulovat proč - nechce ohrozit svou novinářskou akreditaci v Pekingu, nebo považuje Tibet ve srovnání s ostatními čínskými rozpory za přece jen trochu okrajový problém? Pravda je zřejmě někde uprostřed, a to je hlavní charakteristika jeho knihy.

Rampini je, stejně jako celý Západ, fascinovaný závratně rychlým ekonomickým rozvojem Číny, který začal - zjednodušeně řečeno - návštěvou komunistického vůdce Teng Siao-pchinga v Šanghaji v roce 1991 a jeho vizí vybudovat na bažinatém ostrůvku Pudong nový Manhattan. Jako by tím krátce po krvavém potlačení studentských bouří na Náměstí nebeského klidu chtěl světu ukázat, že Čína neopouští cestu kapitalismu, ale dokáže a chce se na ní obejít bez demokracie. To ovšem Rampini zpochybňuje - tvrdí, že demokratické a liberální tendence existují dokonce i v komunistické straně, natožpak mezi „obyčejnými lidmi“.

Rampini velmi zajímavě líčí současný život v Číně

Charakterizuje generaci padesátníků, kteří v sedmdesátých letech museli při kulturní revoluci odejít ze svých domovů na převýchovu na venkov a teď zastávají vysoké posty třeba ve státní počítačové firmě Lenovo, která koupila americkou IBM. Píše o jejich dětech, třicátnících, bohatých a úspěšných „chuppies“ (chinese yuppies), kteří získali kvalitní, často americké vzdělání, mají nesrovnatelně vyšší platy a úplně jiný život než jejich rodiče, kterým se o takovém množství sexu, zábavy a konzumu snad nemohlo ani zdát. Třicátníci jsou zároveň i zhýčkanou a sebestřednou generací „politiky jednoho dítěte“, která se jednak nechce, ale jednak opravdu nedokáže postarat o své rodiče a prarodiče - a to je v zemi, kde důchod náleží pouze úzké vrstvě státních zaměstnanců, obrovský problém.

O bohatých a úspěšných mladých Číňanech se často píše jako o symbolu současné Číny. Rampini neskrývá, že mnohem víc je jiných Číňanů, bezprávných a chudých venkovanů, kteří, aby přežili, odcházejí nelegálně pracovat do velkých měst. Napětí mezi chudým vnitrozemským venkovem a bohatými městy u pobřeží, které se už teď často projevuje místními nepokoji, to je další hrozící časovaná bomba obrovské země.

Základní linie příběhu

Rampini uvádí příklad šedesátiletého muže, který přemluvil kamaráda, ať s ním jde pracovat do města. Tam se jim ale vůbec nedařilo, a ke všemu kamarád náhle zemřel. Muž, který ho do města vylákal, považoval za svou povinnost dopravit jeho mrtvolu zpátky do rodné vesnice a tam ji pohřbít. Případ vzbudil rozruch proto, že muže s mrtvolou zatkla policie, ale na čínském venkově k podobným tragédiím, hlavně sebevraždám lidí, kteří před sebou nevidí žádnou perspektivu, dochází často, jen se o nich neví, nebo ví a nepíše. Ani Rampini nepíše o chudém venkově tolik jako o rychle se rozvíjejících megapolích, ale v tom možná není vliv cenzury. Chudoba prostě není zajímavá, ta je jenom strašná, zato úspěch a bohatství vždycky fascinují. A kde je morálka? Tu v Číně raději nehledejte. Nebo nejde o morálku, ale spíš o iluze, a náš evropský model pečovatelského sociálního státu je bludná cesta, vedoucí na periférii dějin? Možná ano, přesto jsou propastné čínské rozdíly mezi bohatými a chudými a vůbec fakt, že v jedné zemi jsou občané dvojí kategorie (městští a venkovští, straníci a nestraníci…) děsivé, je to projev diktatury a totality, jakou si ještě pamatujeme.

Rampinimu lze vytknout jistou novinářskou povrchnost, projevující se například v tom, že se málo dozvíme o tzv. normálních lidech, kteří nejsou ani závratně bohatými podnikateli, ani negramotnými zoufalci. Čtenář má pocit, že se nedozvídá o Číně všechno, že mu to podstatné uniká. Ale je vůbec možné se o Číně dozvědět všechno? Český velvyslanec v Pekingu Vítězslav Grepl říká, že kdo je v Číně týden, chce o ní napsat knihu, kdo měsíc, chce napsat článek - a kdo žije v Číně víc než rok, je smířen s tím, že tuto zemi nikdy úplně nepochopí.

Zajímavá, poutavá a čtivá kniha Federica Rampiniho nám ale umožňuje pochopit Čínu aspoň částečně a porozumět tak o něco více i současnému světu.

Z italského originálu Il secolo cinese přeložila Karolína Křížová, 303 strany, Dokořán 2008.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...