Recenze: Aulík Fišer Architekti / Návrhy a realizace 1995-2010

Vystavující architektonickou kancelář založil v r. 1992  pod názvem Studio A Jan Aulík, v roce 2007 se stal společníkem dlouholetý spolupracovník Jakub Fišer. My je vlastně všichni, kdož po Praze jezdíme vozem, a to je převážná většina, velmi dobře známe. Soubor budov, prezentovaný pod zkratkou BB centrum, stojící vedle magistrály v místě pojmenovaném ulice 5.května, narůstá bezmála patnáct let do současného tvaru. Vytvořil jakousi pražskou vstupní vizitku moderní architektury, možná ještě masově nedoceňovanou, přitom však velmi závažnou a v mnoha smyslech důležitou.

Urbanistické ohromující řešení tohoto stále se zvětšujícího souboru budov se jaksi nekoná (za což jsou investor i tvůrci občas kritizováni), za to jsou nám jako na stále se doplňující výstavě nabízeny stále zajímavější stavby. A tady docházíme k potvrzení naší úvahy: ateliér AFA naprosto novátorsky a v českých podmínkách ojediněle zvládl kruté zadání – postupně budovat domy, které musí čelit brutálnímu hluku, generovanému přetíženou dopravní spojnicí, obdařenou několika rolemi (dálniční spojení na Vídeň, funkční vysokokapacitní městská magistrála, lokální ulice živé pražské části).

Toto zadání s nutností ředit ony hlukové (a možná že i další) ataky formuje tváře budov naprosto zásadním způsobem. AFA všelijak své domy kroutí, láme, vydouvá, samozřejmě kryje (a to i před světlem) a přináší tak do českého prostředí zde doposud nezvyklé tvůrčí postupy. Rastry, žaluzie, okenice, všelijaké zábrany, povrchové materiály, přeskakují zdejší pohled na ono obtížné výše citované zadání s úspěchem a se svojí vlastní technicistní elegancí.

Proto také zvolili architekti zajímavou výstavní formu – návštěvník expozici v prvních okamžicích vnímá před stylizovaný rastr makety prolamované fasády a jím zaostří na vlastní náplň, tvořenou sérií černobílých působivých fotografií jednotlivých realizací a projektů, na vnitřních stolech pak modelů a pracovních maket, vtipně umístěných v jasných řadách a tvarech. Cudná a střídmá prezentace neokázale dává najevo, že tvůrci berou své realizace jako přirozený stav věcí, neklesají k lacinému jarmarečnímu sdělování, možná jakoby jim ani nedocházelo, že vytvořili opravdu město (i tak se dá o BB centru hovořit) počínajícího nového tisíciletí.

K výstavě patří publikace, která s informacemi pracuje stejně střídmě jako výstava. Nepozorný sledovatel by možná mohl hodnotu vystavovaných realizací přehlédnout, byv zavalen často zcela jiným způsobem sdělování.

Pár poznámek závěrem: Mějme jednu jistotu – i když na místě samém nepracují autoři sami a řada staveb pochází i z jiných kanceláří, kontinuitu jejich tvorby všichni s radostí očekáváme.

Trochu ve stínu BB centra, což jsou převážně budovy kancelářské, zůstává další tvorba - bezesporu některé bytové domy a také dvě krásné vily, které potvrzují, že ona zadání, formující a deformujícící stavby na Pankráci, nemusí být tím hlavním modelujícím faktorem. Ta poslední – jak se mohla k úměrnému a harmonicky se rozvíjejícímu BB centru přivinout Filadelfie? Viděl jí někdo z druhé strany? Pozor, tady číhá nebezpečí…

Kde: Galerie Jaroslava Fragnera, Betlémské nám. 5a, Praha 1; kdy: do 29. srpna 2010. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
před 18 hhodinami

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
včera v 10:54

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
8. 11. 2025

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
8. 11. 2025

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025
Načítání...