Praha - Pražští zastupitelé doporučili radnímu pro kulturu, aby kvůli špatnému hospodaření vyměnil vedení Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK, Divadla Na zábradlí a Studia Ypsilon. Jednohlasně se na tom shodli členové zastupitelského výboru pro kulturu. Vedení divadel a orchestru zpráva zaskočila.
Pro zastupitele je umění stejné jako houska na krámě
Zastupitelé dostali materiál, který porovnával hospodaření pražských příspěvkových organizací v oblasti kultury, volného času a cestovního ruchu v posledních dvou letech. Shodli se na tom, že u těchto tří organizací se ekonomické a provozní ukazatele výrazně zhoršily. Výbor proto doporučil, aby radní Václav Novotný (TOP 09) vyvodil „příslušná opatření včetně personálních“.
Umělecký šéf Ypsilonky Jan Schmid byl zprávou zaskočen. „Je to podivné, když se rozhodnou násilně ukončit éru divadla, které začalo už v první polovině 60. let v Liberci a od roku 1978 působí v Praze. Byla by přerušena kontinuita,“ řekl zakladatel této scény. Své odvolání by pokládal za ukončení celé éry tohoto divadla i určité poetiky, která měla vliv na vývoj českého a československého divadelnictví. „Jsme samozřejmě v minusech, protože nemáme na výpravy nových inscenací, ale jsme schopni si s tím nějak poradit. Prohřešky tu nejsou,“ dodal.
„Napadl mě takový příměr, kdybychom si představili, že žije Josef Skupa, a kdyby teď byl odvolán z divadla Spejbla a Hurvínka, když si ho vymyslel, tak by to byla naprostá absurdita,“ prohlásil k návrhu ředitel a zakladatel Studia Ypsilon Jan Schmid.
Divadlu Na zábradlí meziročně klesla návštěvnost zhruba o 2 000 diváků na 31 337, Ypsilonce o více než 4 500 na 28 983 diváků. Divadla dostávají od hlavního města ročně na provoz přes 20 milionů korun.
„Pravdou je, že tržby byly na hlavní scéně nižší, ale celkově jsme vyšli, i když jsme víc peněz nedostali. Nikoho nezajímá, co děláme, proč to děláme, čím obohacujeme Prahu. Já si myslím, že kvůli tomu dostáváme dotaci,“ upozornila ředitelka Divadla Na zábradlí Douravka Svobodová, která také uvedla, že umělecký šéf David Czesany odstranil z repertoáru bulvárnější inscenace, které byly tahákem, a snaží se uvádět náročnější repertoár. Většinou jde o novinky v české či světové premiéře. „Pomalu se proměňuje publikum a začínají přicházet jiní, ale to nelze udělat ze dne na den,“ dodala.
Podle materiálu klesla symfonickému orchestru meziročně návštěvnost z 56 366 na 31 818 diváků, přitom vzrostly průměrné roční mzdové náklady na jednoho zaměstnance a klesla soběstačnost souboru. „Při příspěvku 85 milionů korun z rozpočtu hlavního města je taková návštěvnost katastrofa,“ řekl na jednání předseda výboru Ondřej Pecha (ODS). Při průměrné ceně vstupenky ve výši 203 korun město na každou vstupenku doplácí více než 2 600 korun, což je nejvíce ze všech porovnávaných organizací.
Šéf pražských symfoniků Ilja Šmíd je přesvědčen, že orchestr hospodaří dobře, potvrdily to prý všechny kontroly. „Že by nám poklesly návštěvy, si nemyslím. To se zastavilo před dvěma lety, oproti loňskému roku něco mírně pokleslo, ale to je dramaturgií, která se asi musí změnit,“ sdělil. FOK podle něj v současnosti prodělává jen na pronájmu kostela sv. Šimona a Judy.
Radní Novotný řekl, že se návrhem výboru bude zabývat. Dodal, že počet diváků a soběstačnost ale nejsou jediné ukazatele, podle kterých chce hospodaření příspěvkových organizací posuzovat. Podle něj mají některé organizace také problémy s čerpáním peněz na investice. S tím se podle Novotného potýká například Galerie hlavního města Prahy.