Praha - Po úspěchu v českém pavilonu na výstavě EXPO 2010 v čínské Šanghaji se zpět do Čech vrací výstava Metropolis, a to v mírně upravené variaci, šité na míru prostoru Centra současného umění DOX. Návštěvníci galerijních prostor v bývalé holešovické továrně se budou moci seznámit s díly předních představitelů scény českého streetartu a graffiti. Masker, Pasta, Tron, Skarf, Cryptic 257 a Point předvedou své monumentální instalace od 15. října do 31. prosince.
Metropolis: továrna na graffiti
„Chtěli jsme přenést město do galerie, vybrat nejzajímavější místa, která jsou pro kluky nějakým způsobem zásadní,“ podotýká k výstavě kurátorka Blanka Čermáková. Umělci se při vytváření jednotného konceptu zaměřili na zobrazení města existujícího v jejich představách. Zbořili v očích návštěvníků galerijní prostor o čtyřech stěnách a nahradili jej zhmotnělým graffiti v neobvyklém městském prostředí. Vznikla tak fantaskní vize budoucnosti, která ve svých kořenech zároveň lpí na neodmyslitelných architektonických prvcích českých měst, dotvářejících jeho osobitý ráz.
Výstava streetartu a graffiti si pohrává s měřítky, realitou a sněním. Do výstavního prostoru je umístěna malá městská koláž, do které návštěvníci vstoupí pod mostní konstrukcí rovnou do vestibulu pražského metra s typickými mramorovými stěnami, informačními cedulemi a novým českým vynálezem graffomatem - automatem, který bude místo nápojů servírovat spreje a roušky (Cryptic 257).
Na podzemní instalaci navazuje surrealistická vize socialistických paneláků, kterou prorůstá barevná organická hmota – ničí jejich strukturu, nebo je naopak drží dohromady? Působí jako hravý element a zároveň jako děsivý městský červ, prožírající vnitřnosti města (Point).
Nevyhnutelným prvkem, který utváří celkovou instalaci v prostoru, se stala časosběrná videomontáž sledující proměnu prostředí v toku doby, která určuje celému galerijnímu/městskému prostoru jednotnou atmosféru prostřednictvím ruchů a šumů městského života (Skarf).
Jaroslav Anděl, umělecký ředitel Centra DOX: Výstava prezentuje vizi mladých umělců, kteří pracují se současným jazykem streetartu. Jsme rádi, že tato aktivita existuje, protože tematizuje velmi důležitý námět - námět veřejného prostoru, který je pro současné umění jedním ze zásadních témat.
Vedle zkázu dokumentující projekce příchozí čeká návštěva cukrárny plné atypických sladkostí s estetikou ve stylu 60. let, množství neonů a světelných cedulí s roztodivnými nápisy, tak trochu ve stylu Karlíkovy továrny na čokoládu od Tima Burtona, působící na hranici umění a kýče (Pasta).
Za cukrárnou najdeme zmenšeninu panelového domu o třech patrech, kde lze pozorovat životní epizody surreálných postaviček, které jednotlivá patra obývají, a doslova vidět, co se jim honí v hlavě (Masker).
Vedle paneláku na návštěvníky z výšky shlíží shluky mrakodrapů, které ve svých tvarech vytvářejí majestátní nápis TRON, podle jména svého autora. Působivou světelnou instalaci dotváří proměnlivé blikající nápisy, připomínající futuristickou vizi měst. „V Šanghaji bylo zajímavé vidět, že moje utopická představa je trošku realitou,“ dodává Michal Škapa (Tron).
Tato skupina umělců, která se učila na ulici, pro mnohé překvapivě absolvovala přední české vysoké umělecké školy, studovala v zahraničí a postupem času vystavovala v mnoha českých i zahraničních galeriích a na festivalech umění. Dnes patří mezi nejaktivnější výtvarníky v oboru. Jejich profily si můžete přečíst v příloze.
Mezi doprovodné programy výstavy patří projekce dokumentu Léto v Šanghaji Saši Dlouhého z čínské Šanghaje, večer ve stylu Pecha Kucha Night, kde se budou jednotliví umělci prezentovat vlastními portfolii, projekce kultovních videí Kick the Shit, komentované prohlídky se samotnými autory, debatní večer na téma Dobytí veřejného prostoru a mnoho dalších.