Praha - Snímky významného britského fotografa Martina Parra vystaví od 10. února holešovické Centrum současného umění DOX. Zastoupeny jsou všechny jeho známé tematické cykly, v nichž zachycoval v sytých barvách opalující se Brity na špinavých plážích, otylé Němce pojídající párky nebo znuděné páry různých národností. Vedle barevných fotografií ironizujících konzumní společnost DOX vystavuje i unikátní Parrovu sbírku bizarních předmětů s portréty Bin Ládina, Ježíše Krista či Margaret Thatcherové. Výstavu, která potrvá do 16. května, přijel představit Parr osobně.
Martin Parr dráždí obyčejností
„Obyčejní lidé a obyčejné věci, jako například místní supermarket mě inspirují a jsou pro mě stejnou vášní, jako pro jiné fotografy válka nebo hladomor. Máte fotografy, kteří fotí válku, hlad, nemoci, extrémní věci, já jsem ale fascinován každodenní rutinou, mojí prací je ukázat, že obyčejný život je mnohem víc než se zdá,“ řekl pro ČT24 Martin Parr.
Barva na fotografiích podle Parra často signalizuje štěstí a spokojenost, na jeho snímcích má ale jinou funkci - spíše ironizující. „Na první pohled se zdá, že Parrovy fotografie přehánějí nebo že jsou groteskní (…) ukazuje nám věci, které jsou důvěrně známé, ale ukazuje je ve zcela novém světle,“ napsal o Parrově práci teoretik umění Thomas Weski, jehož text je zveřejněn na stěně výstavního sálu v centru DOX. „Motivy, které si Parr vybírá, jsou zvláštní, barvy křiklavé a úhel pohledu neobvyklý,“ napsal také Weski.
Zvláštní kapitolou jsou předměty, které Parr vášnivě sbírá. Centrum DOX v několika vitrínách představilo celou kolekci hodinek s portréty bývalého iráckého vůdce Saddáma Husajna, budíky se sovětským vůdcem Josifem Stalinem a jeho předchůdcem Vladimírem Iljičem Leninem nebo popelníky s britskou expremiérkou Thatcherovou.
Martin Parr:
„Fotografování i sběratelství mají společný cíl, hledání podstaty.“
Parr se narodil v roce 1952 v hrabství Surrey ve Velké Británii. Od 90. let spolupracuje s agenturou Magnum. Některé jeho práce vyvolaly značné kontroverze, například cyklus Last resort (Poslední útočiště) z let 1983 až 1986, který ukázal britskou střední třídu v ne zrovna lichotivém světle. Podobný ohlas měly také jeho fotografie ze série Mysli na Německo z let 1996 až 2002, na kterých se zaměřil na klišé o Němcích.
Centrum DOX vydalo k výstavě fotografickou publikaci za 190 korun.