Praha - Pražská komorní filharmonie, která letos slaví patnácté výročí vzniku, se jako jediný orchestr v České republice soustavně věnuje prezentaci moderní a soudobé hudby. Už šest sezon v unikátním koncertním cyklu Krása dneška v pražském Švandově divadle posluchačům představuje to nejlepší ze světa nové hudby, která tradičnímu vnímání vážné hudby dodává možná trochu netypický, ale právě proto pozoruhodný rozměr.
Krása současné hudby rozezní divadelní prostor
Prague Modern - ansámbl pro novou hudbu Pražské komorní filharmonie – a jeho hosté v tomto koncertním cyklu publikum provázejí světem hudby, která se rodila nejen v časech nadšení nad možnostmi pokroku a umělecké avantgardy, ale i v nocích skepsí a „civilizačních zatmění“ 20. století. Zároveň zprostředkovává kontakt s aktuální tvorbou autorů české i mezinárodní scény.
„Prague Modern vyrostla přirozeně z pětileté historie naší koncertní řady Krása dneška a zúročuje zkušenosti hráčů s interpretací soudobé hudby na domácích i zahraničních pódiích,“ říká ředitel PKF Radim Otépka. „Byl tak úspěšně založen projekt, jaký nemá v českých orchestrálních cyklech obdoby. Zakladatelé ansámblu, francouzský dirigent Michel Swierczewski a Pražská komorní filharmonie, stejně jako jeho členové, jsou přesvědčeni, že představování alternativní a progresivní hudby je důležité pro kultivaci a pluralitu nejen hudební scény, ale celého kulturního ovzduší společnosti,“ dodává.
Výsledkem spolupráce filharmoniků s herci Švandova divadla bylo již úspěšné poloscénické provedení Stravinského Příběhu vojáka, uvedené letos v září. Mladé posluchače a hudební nadšence na koncertech Cyklu moderní a soudobé hudby – Krása dneška láká neformální pojetí, nezvyklá nástrojová obsazení, nečekané tvůrčí nápady i odlehčené průvodní slovo. Koncerty bývají zakončeny diskusemi ve foyer divadla.
Na nejbližším koncertě 12. ledna 2010
se představí kompozice, o nichž David Danel, skvělý houslista ansámblu a nadšenec pro soudobé projekty, říká: „Hanuš Bartoň a jeho hudba mezi tvorbou velikánů Luciana Beria a Henriho Dutilleuxe – to je kousek české krajiny, co se nevešel na reklamní letáky pro turisty. Krajina, ve které je spousta krásy k objevování a která zve k zabydlení.“ Bartoňova hudba je pro něj vlídnou syntézou, vstřícnou a laskavou k tradici, zároveň obdivující a přijímající smělé objevy avantgardy. „Avantgarda periferie“, která nevnucuje pokrok, necpe se na trendy-pódia, nenárokuje si právo na trefnost futuristických předpovědí, ale trpělivě zpovzdálí pozoruje a pokorně reflektuje.