Komiks je (v) umění

Praha – Zdaleka ne jen s hrdiny Čtyřlístku po třiceti letech se mohou setkat návštěvníci výstavy, kterou představuje České centrum Praha v rámci končícího festivalu KomiksFEST!. Součástí expozice je i interaktivní prostor vytvořený přímo pro galerii výtvarníkem a komiksovým kreslířem Karlem Jeriem.

Výstava nazvaná Umění komiksu, komiksovost v umění vznikla už před několika lety a postupně se představila na šesti místech v zahraničí. České centrum Praha hostí derniéru této pestré přehlídky současného českého komiksu a výtvarného umění, jež s prvky a postupy komiksu pracuje. Cílem výstavy není podle jejích autorů komplexnost, ale ukázka možnosti jedinečného média, jemuž se podařilo zbavit nálepky pokleslé zábavy a stát se plnohodnotnou uměleckou kategorií.

„Po roce 1948 byl komiks označen za kapitalistický brak. V 70. a 80. letech tu byl Čtyřlístek, komiks pro děti v ABC nebo ve Sluníčku a ještě sci-fi komiks, který byl zaměřený na dospělé čtenáře. Komiks jako takový ale tady začal v podstatě fungovat až po roce 1989, 90. léta byla ovšem ještě tak trochu hluchá. Hlavním mezníkem je rok 2000, kdy na scénu vstupuje tzv. generace nula,“ připomněla ve stručnosti historii komiksu Eva Janáčová, která výstavu připravila společně s Radimem Kopáčem.

Projekt se snaží český komiks přiblížit v jeho výrazové šíři – od Martina Velíška a Michala Machata přes Josefa Bolfa, Karla Jerie, Adolfa Lachmana nebo Petra Nikla po Jaroslava Švejdíka, Jiřího Gruse, Lucii Lomovou či Džiana Babana.

Dobrý příkladem názvu výstavy – Umění komiksu, komiksovost v umění – jsou například práce Karla Jerie, v nichž se prolíná jeho malířská a komiksová tvorba. Propojení je patrné na už zmíněných dílech inspirovaných Čtyřlístkem. „Vznikla série čtyř obrazů, čtyř hrdinů ze Čtyřlístku, kteří zestárli se svými čtenáři, a zároveň devítistránkový komiks, který se zabývá tím, jak se Čtyřlístek po letech sejde a co z toho vzejde,“ upřesnil Jerie.

Připravil také s Martinou Lukáškovou interaktivní část výstavy – komiks přímo na stěně galerie mohou dotvořit sami návštěvníci. „Základní linka je daná – je to příběh staré vojenské svítilny a odložené počítačové myši, které se rozhodnou, že vyšetří vraždu v přístavu. Ale závěr má dvě vyústění a pak je na divácích, zda si zvolí první, nebo druhou možnost,“ prozradil výtvarník.

Rozhovor s Evou Janáčovou a Karlem Jeriem (zdroj: ČT24)

Výstavu Umění komiksu, komiksovost v umění hostí České centrum Praha do 26. listopadu.