Praha – Budoucnost designu inspirovaná tradicí je tématem prvního ročníku projektu Heinz Art. Soutěž v rámci oslav svého letošního 140. výročí vyhlásila společnost Heinz v České republice pro studenty Vysoké školy uměleckoprůmyslové. Cílem soutěže je podporovat mladé tvůrce z různých uměleckých profesí. Jak mladí designéři pojali lahve na kečup, mohou posoudit návštěvníci Galerie VŠUP do 3. července.
Kečup Art
Jejich práce jsou zde vystaveny v rámci výstavy klauzurních a diplomových prací. „Tématem práce mladých designérů tentokrát není jen dobře řešený obal, ale celková vizuální koncepce společnosti Heinz,“ uvedl Michal Froněk, vedoucí ateliéru Designu výrobků III Praha a kurátor výstavy Heinz Art.
Soutěžní příspěvky bude hodnotit porota, složená z respektovaných osobností. Zasedne v ní Aleš Najbrt, Maxim Velčovský, Goran Tačevski, Jan P. Muchow a Jana Cíglerová.
Heinz inspiroval i Warhola
Lahev kečupů Heinz byla patentována již v roce 1882 a od té doby pouze sedmkrát změnila svůj tvar. V roce 2003 přišla společnost s inovací, která se rychle ujala – otočila plastovou láhev dnem vzhůru.
Kečupová lahev Heinz inspirovala například slavného pop-artového umělce Andyho Warhola, který v roce 1964 vystavil v newyorské Stable Gallery netradiční „sousoší“, jež se skládalo ze stovek tvarově identických a na sebe poskládaných obalových krabic tehdejších nejdůležitějších potravinových značek včetně Heinz.
Irská umělkyně Orla Walshová se v roce 2007 inspirovala lahví od kečupu Heinz pro své pop-artové obrazy. Kolekce obrazů jejího netradičního pojetí kečupových lahví je vystavena v centrále společnosti v Pittsburghu.