Divadlo Letí teď dost letí. Nově přistálo v Divadle Na Prádle a hulí, kam se hrabe šoupára, kterou ovšem ve svém hašišovém muzikálku Plantáž pro jistotu také použije. Taháky na diváky? Kromě tematické závislosti na nezávislosti ještě Aneta Langerová (ve svém prvním muzikálovém angažmá) a Xindl X, autor textů písniček, které složil Tomáš Polák z Mig 21. Nutno upřesnit, že o klasický muzikál nejde, spíše o hru se zpěvy a ještě více o hru samu. Komedie je nosná, soudobá a od Davida Gieselmanna, její text i jevištní situace si herci pochvalují.
Kdo ubalí nezávislost?
Jak už bylo psáno, Plantáž poskytuje motivickou paralelu s Višňovým sadem (1903) A. P. Čechova a ve světě se s písničkami nehraje, ty jsou českou raritou. Osobně bych se bez songů dobře obešla, i když mám Xindla X jako muzikanta, textaře i dramatika moc ráda. Hudební (od hip hopu po kabaret) a dramatická linie zde fungují odděleně. Faktem ale je, že si náš divák podporu hudby často pochvaluje a že je Plantáž v tomto ohledu sympatickou muzikálovou alternativou. Novinka má svěží spirit i nadhled. V překladu Martiny Černé, dramaturgii Marie Špalové, záměrně „vetešnické“ scénografii Pavla Kodedy a uvolněných kostýmech Vladimíry Fomínové záměr autora vynikne.
Každý je vítán
„Inspirací byla inscenace Višňového sadu v režii Luca Percevala v Hannoveu. V podstatě měl stejný nápad - současná komunita. Založil na tom svou režijní koncepci, ale mně přišlo naprosto logické napsat to prostě jako novou hru,“ říká David Gieselmann, který čerpal předlohy postav také z okruhu svých přátel, s nimiž se stýkal v době, kdy dělal nezávislé divadlo. Komunitní model soužití neslouží pouze jako princip obydlení scény různými typy lidí, ale především jako platforma tříbení odlišných názorů a nálad. Místem života těchto zdánlivě nezávislých bytostí je zchátralý statek v zapadlém venkovském kraji.
„Jsme jenom číšníky na týhle louce. Na menu máme, co může se spást. Pastva je blízko a život je v dálce. Nenech se zmást. Život je louka, co s náma se loučí. Nejsme už stádem, co může tu žít…“ Texty Xindla X jsou vzdušné a chytře pointované, plynou jakoby mimochodem kolem děje, který sice neposouvají, ale zábavně dokreslují. Herci jsou vybaveni mikroporty, čehož se v řadě pohybových situací operativně využije, v několika místech je ale mikroport dublován bezdrátovým mikrofonem, například když Nataša (Aneta Langerová/Anna Bubníková) zpívá svému milému Simonovi (Tomáš Jeřábek), není zcela zřejmé proč.
Nataša přichází jako nová spolubydlící a původní ideu statku, totiž to, „že tu měl být každý vítán“, zažívá už v jiné podobě. Starousedlíci vzpomínají na zlaté časy větší pospolitosti a sdílení (Erich v podání příjemně civilního Karla Zimy), Nataša je ráda za přístřeší a lásku, kterou najde u Simona. Jejich vztah je nadějí v krizové situaci, do níž se parta dostane, protože majitelce usedlosti, dříve úspěšné DJ Lucii (Marcela Holubcová), hrozí exekuce majetku. Tento bod zlomu otřese ležérním režimem a zároveň přinese i nové možnosti zúčastněným. Donutí je ke změně.
Scéna je zabydlená vším možným, mix stylových žánrů (kromě praktického využití všeho, co je po ruce) podtrhuje plynutí času i bohémskou atmosféru. Herci zapojili nejen jeviště a jeho přilehlé prostory, ale i rampu nad ním a balkon. Součástí dekorace je projekce zpomalených záběrů aktérů příběhu, obrazy místy spojuje vypravěč ze záznamu, působí jako z nějaké archivní radiové stanice. Staré se potkává s novým ve zvláštní symbióze. Zvykli jsme si tlít, starat se o dostatečné množství kávy a kuřiva, pasivně čekat na další impulsy.
„Plantáž vypráví příběh o lidech, kteří si říkají 'nezávislí', o lidech, co chtějí žít jiným způsobem a uniknout z dnešního západního životního stylu,“ dodává režisérka inscenace Martina Schlegelová. Divadlo Letí text zpracovalo už před třemi lety v scénickou skicu, takže se k němu vrátilo jako k dobrému známému. V Plantáži hrají: Eliška Boušková, Anna Bubníková/Aneta Langerová, Marcela Holubcová, Marie Štípková, Richard Fiala, Tomáš Jeřábek, Tomáš Kobr, Ondřej Novák, Karel Zima a Xindl X. Po dvou premiérách 15. a 18. března je možnost s plantážníky pobýt už 25. března ve 20h. Další reprízy se v Divadle Na Prádle uskuteční 10., 20. a 30. dubna.
David Gieselmann(1972)
Německý dramatik žijící v Hamburku. Studoval scénické psaní na umělecké škole Hochschule der Künste v Berlíně a své první hry inscenoval v Theaterszene Berlin. V londýnském Royal Court Theatre byla v roce 2000 ve světové premiéře uvedena jeho později velmi populární hra Pan Kolpert. Dramatik je také autorem libreta opery Onyx Hotel (2007) a věnuje se i psaní rozhlasových her.