Kafkovská proměna Ferdinanda Vaňka z protestu v rest

Kdo má rád intelektuální divadlo postavené na dialogu, který prochází absurdními zvraty stále dokola, jakoby ve spirále, kdo dává přednost civilnímu projevu před teatrálností, kdo považuje za lepší o představení přemýšlet, než být jen chvilkově pobaven, měl by zajít do Švandova divadla na představení Protest/Rest. Dvě aktovky uváděné v komorním prostředí Studia, autorů Václava Havla a Marka Hejduka v citlivé režii Daniela Hrbka, přinášejí v čisté formě inteligentně zábavné divadlo.

3 minuty
Protest/Rest - dvě "vaňkovky" ve Švandově divadle
Zdroj: ČT24

Václav Havel napsal Protest s postavami Ferdinandem Vaňkem a spisovatelem Staňkem v roce 1978, Marek Hejduk Rest v roce 2011. 33 let dělí obě aktovky, rozdílní jsou i autoři, přesto hry spolu vedou vyvážený dialog, doplňují se a dotvářejí absurdní odraz pokřiveného světa v jeden celek. Spojuje je nejenom obě ústřední postavy, ale i stejně uchopená dramatická stavba, jejímž základem je dialog procházející absurdními zvraty a také inscenační uchopení obou textů svou jednoduchou precizností.

Inscenátoři všechny složky inscenace dali do služby především textu. Zbytečně ho nedramatizují, nevymýšlejí divadelní metafory a jen jemnými, jakoby mimochodem vzniknuvšími detaily (jako je chvilkové spočinutí Staňka v židli Vaňka nebo přemístění psacího stolu či zoufalé Vańkovo gesto chránící svůj psací stroj) dodávají textu divadelní výraz. Spolehnout se na nosnost textu je z divadelního hlediska trochu hazard, mírnější snad, pokud se týká textu Havla, ale zcela jistě závažnější, jde-li o text debutujícího autora - Marka Hejduka, přesto se tenhle přístup ukázal správným, také díky dokonalým hereckým výkonům.

Protest/Rest - Tomáš Pavelka a Robert Jašków
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Robert Jašków, postaven před těžký úkol existovat na scéně naprosto přirozeně, bez jakýchkoli záchranných berliček v podobě dramatických zvratů, obsáhl ve své jemné kreaci všechny potřebné Vaňkovy polohy. Dokázal být pravdivě inteligentní, nikoli přeintelektualizovaný, chápající, ale při tom dráždící svou nenásilnou morální převahou a nechybí mu ani určitá, ve výsledku pak snad nejdůležitější, dojemnost, která vlastně v sobě skrývá celou divadelní katarzi. Tomáš Pavelka pak našel obdivuhodně přesnou polohu jeho protihráče, aniž byl sklouzl k jakémukoli přehrávání - a že příležitostí k tomu text přináší dostatek. Pavelka předvádí výborně vykreslenou postavu, která reprezentuje tzv. šedou zónu, přitom nikdy nesklouzne k nabízející se zkratce, ať už v podobě ironie, nebo dokonce karikatury. Jeho Staněk je inteligentní, srozumitelně lidský, není zákeřný, vypočítavý, jen zkrátka nemá tolik odvahy.

Působivou čistotu inscenační poetiky sleduje i jednoduchá, ale nápaditá scéna. Dominantní je bílá stěna koncipována jako stočený papír zasunutý do klasického psacího stroje. Na něm se objevuje text s průvodními autorskými požadavky, precizně vždy formulovaný Havlem. Tato metafora pak přechází i do aktovky Marka Hejduka. Proměňují se jen detaily. Zatímco v Protestu je psací stroj aktivně situován na psacím stole, v Restu je významotvorně odložen na poličku na stěně. Stejně tak ve smyslu divadelního symbolu je zacházeno i s pár kusy nábytku.

Protest/Rest - Tomáš Pavelka a Robert Jašków
Zdroj: Vít Šimánek/ČTK

Na závěr je zapotřebí se přeci jenom zastavit u Hejdukova textu. Je až s podivem s jakou zralostí a dramatickou zručností byl tento jeho divadelní debut napsán. S Havlovou hrou souzní nejenom obsahově, tak, že organicky vytváří myšlenkově jednotný celek, Havlově poetice se nikoli patolízalsky přibližuje i formou. Základní stavební prvek Havlových her, opakování situací v gradujícím tempu a významově posunutých pouze důrazem na jiná slova, Hejduk mistrně parafrázoval. Jeho text je nejenom důstojným pandánem k Havlově hře, ale v inteligentním a skutečně působivém oblouku ji jakoby dotváří. Postava Ferdinanda Vaňka tak díky němu dostává další, současný rozměr, při zachování všech groteskně tragických aspektů.

Protest/Rest měl ve Švandově divadle premiéru 25. dubna, první repríza je na programu 29. dubna. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...