Po portrétech bezdomovců a pozdravech z Ruska se na zdi u pražských Letenských sadů objevila zelenina, a ne jen tak ledajaká! Umělec Uli Westphal na Artwall vystavil to nejdivnější, co dnes farmáři nabízejí. Název expozice zároveň připomíná, že divně tvarovaná zelenina může být na chuť Vynikající.
Jezte na šišato, vyzývá Artwall. Divná zelenina je vynikající
Výstavu nazvanou Vynikající připravila Galerie Artwall ve spolupráci s iniciativou Zachraň jídlo. Fotografie berlínského umělce Uliho Westphala ukazují kusy ovoce a zeleniny vyřazené z prodeje v obchodech kvůli tomu, že nesplňují estetické normy. Fotograf upozorňuje na to, že jde o nebezpečný trend vedoucí k obrovskému plýtvání jídlem.
Pouhý zlomek sklizně
Podle umělce využíváme jen nepatrné spektrum odrůd a jíme pouhý zlomek sklizně. Její velkou část vyhodíme, často z čistě estetických důvodů, které si diktuje trh. „Lidé jsou zcela odstřižení od toho, co jedí. Jdou do supermarketu a tam jsou tři druhy rajčat, malé, větší a největší. Ale když zajdete na trh, uvidíte stovky druhů rajčat,“ říká Uli Westphal.
Standardizované tvary zeleniny nebo ovoce vedou k plýtvání energií, pracovní silou a prostředky vynaloženými na vypěstování těchto plodin, upozorňuje výstava. „Jsou to v podstatě věci, které se vyhodí. Ono se málo ví, že opravdu až třetina veškeré zemědělské produkce se v dnešní době buďto zaorává nebo vyhazuje,“ říká kurátorka Zuzana Štefková.
„My bychom klidně podivně tvarovanou mrkev zvládli. To, že se nedostane na náš stůl, je věc systému, který se buduje od šedesátých let a bude velmi složité ho nějak dekonstruovat a narušit,“ dodává kurátorka. Konzumace neobvykle vypadající zeleniny naopak může mít mnoho pozitivních dopadů globálně i lokálně, tvrdí autoři výstavy.
Základní poselství projektu shrnuje motto výstavy: „Jezte na šišato!“ V Česku se o šetrnější nakládání s jídlem pokoušejí třeba veřejné lednice. „Jídlo, které už nestihnu sníst, když třeba odjíždím někam na delší dobu, můžu vzít a přinést do veřejné lednice,“ vysvětluje jednoduchý princip veřejné ledničky pražská kavárnice Petra Pípalová.
A vznikají další projekty na podporu šetrnějšího nakládání s potravinami. Iniciativa Zachraň jídlo si klade za cíl informovat, vzdělávat a nabízet řešení všem, již se podílejí na výrobě, distribuci a spotřebě potravin. V červnu roku 2016 iniciativa spustila kampaň Jsem připraven, která propaguje prodej a spotřebu „šišatého“ ovoce a zeleniny.