Galerie soutěžily v prezentaci na webu

Praha - Nejlepší internetovou stránku má z galerií, které zřizuje veřejná či státní správa, Moravská galerie v Brně. Mezi galeriemi soukromými nebo provozovanými neziskovými organizacemi má nejlepší web INI Gallery. Na dalších místech mezi veřejnými institucemi se umístily Galerie hlavního města Prahy a Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně, mezi soukromými pak DOX a Ateliér Josefa Sudka. Soutěž o nejlepší galerijní web připravilo občanské sdružení ProCulture, které dnes zveřejnilo její výsledky.

Sdružení se rozhodlo uspořádat soutěž proto, že internetové stránky galerií jsou stále častěji první vstupní branou do těchto kulturních organizací. Dalším impulzem byla i debata o Slovenské národní galerii, která za nové stránky zaplatila 25 000 eur (asi 625 000 korun) - některým kritikům se cena za minimalistický design zdála vysoká.

Motivem pořadatelů soutěže byla také špatná zkušenost novinářů, profesionálů i zájemců o výtvarné umění při hledání informací. Soutěž by měla přispět ke kultivaci galerijních webů v ČR. Podle pořadatelů ale ukázala mnohé rezervy, řada galerií weby dostatečně nevyužívá jako účinný komunikační nástroj.

Akce také ukázala, že soukromé galerie dnes nepotřebují vlastní výstavní prostor. Soutěž pominula existenci webových galerií, které zprostředkovávají umění pouze virtuálně, přesto ukázala, že dnešní galerie řeší výstavní prostory různým způsobem.

Reportáž Terezy Radvákové (zdroj: ČT24)

Využití výkladní skříně pro výstavní účely byl úspěšný koncept pražské Britské rady v 90. letech, dnes tak pracuje brněnská studentská galerie Umakart. Výstavy se konají ve světlíku pražského vinohradského domu (galerie Světlík), na chodbách a v halách kancelářských budov (Buyfeel), někdy jsou spojeny s obchody (Nemesis, de-sign.cz).

  • Webová stránka galerie DOX zdroj: DOX
  • Webová stránka galerie MoMA zdroj: MoMA

Partnerem soutěže byl server lidovky.cz, jeho čtenáři udělili cenu veřejnosti galerii Buyfeel, kterou provozuje Andy Reiben jako fyzická osoba. Vítězné galerie dostanou od mediálního partnera týdenní kampaň pro některou ze svých výstav v hodnotě 25 000 korun.