Praha - České muzeum výtvarných umění (ČMVU) se definitivně mění na Galerii Středočeského kraje (GASK). Galerie v současné době dokončuje rozsáhlou rekonstrukci svého nového sídla v Kutné Hoře a začíná opravovat objekty, v nichž ČMVU sídlilo léta v Husově ulici v Praze. Podle pověřeného ředitele galerie Jana Třeštíka by instituce, od počátku zřizovaná Středočeským krajem, měla mít na kraji nezávislý program nadregionálního významu.
České muzeum výtvarných umění se mění na středočeskou galerii
Nad Husovou ulicí stále otazníky
Bývalá jezuitská kolej v Kutné Hoře, kde bude mimo jiné poprvé v historii instituce prezentován její bohatý sbírkový fond, by se měla podle Jana Třeštíka otevřít 8. května příštího roku. Prostory v Husově ulici, jejichž výstavní plocha se po rekonstrukci zdvojnásobí, budou nadále sloužit galerii, ale prý formou podobnou kulturním zastoupením některých zemí v Česku, například Francouzskému institutu.
Pověřen řízením instituce je Jan Třeštík už půl roku - od doby, kdy tehdy nový hejtman David Rath (ČSSD) odvolal ředitele ČMVU Ivana Neumanna. Zaměstnancům ČMVU se nelíbil tehdejší záměr kraje přesunout veškeré aktivity muzea do Kutné Hory a z prostor v Praze vybudovat informační centrum kraje a místo pro prezentaci děl pouze středočeských umělců. Tento záměr je podle Třeštíka minulostí. Více o kauze zde.
Ředitel věří v program bez zásahů kraje
To, že by kraj do budoucna chtěl program galerie ovlivňovat, Třeštík nepřipouští. „Současné vedení kraje nesouvisí s dlouhodobým programem galerie. Snažili jsme se, aby program GASK nebyl spojen ani s osobou hejtmana Ratha, ani s ČSSD,“ uvedl. Jistým důkazem jeho slov podle něj je to, že galerie v létě uspořádala nezávislý festival hudby, výtvarného umění a divadla, který kraj podpořil finančně i svou záštitou.
Třeštík věří, že zřizovatel nemá důvod zasahovat do chodu své kulturní instituce, pokud ta splňuje tři parametry: má dobrou návštěvnost, kredit u odborné veřejnosti a program, který ji dělá výlučným. Ne vždy však tato v českém prostředí podle odborníků platí. Jako příklad uvádějí loňské odvolání ředitele Galerie Klatovy/Klenová Marcela Fišera zřizované Plzeňským krajem či pokus nového ředitele České filharmonie Vladimíra Darjanina o odvolání ředitele Galerie Rudolfinum Petra Nedomy. Zatímco druhého zmíněného šéfa zatím zachránila velká kritika uvažovaného kroku z řad odborné veřejnosti, Fišerovi nepomohlo ani to.