České filmy se perou o místo na slunci

Praha – České filmy jsou lecčím specifické. Někdo je zbožňuje pro typický styl humoru, jiným připadají prázdné a bez nápadu. Ale to se děje doma. Jaký je názor na naši kinematografii jinde? Má to vůbec cenu? Cesta přes hranice je leckdy lemovaná různými překážkami.

České filmové centrum letos slaví deset let existence. Jde o jakousi databázi všech filmů, které se v Česku natočili po revoluci. Instituce je pomyslným rodičem všech snímků, který je doprovází na zahraniční festivaly a případným zájemcům s radostí sdělí, co se u nás kdy točí. Motto filmového centra by mohlo znít: všechno pěkně na jednom místě. 

Jenže je o české snímky v zahraničí vůbec zájem? Zaměstnankyně zmíněného centra Jana Černík se domnívá, že prosadit domácí kinematografii v zahraničí nebylo ze začátku rozhodně lehké. Situace se však neustále zlepšuje, a to taky vlivem nastupující generace, která se tlačí víc dopředu. 

V Evropě se dnes navíc točí nepřeberné množství filmů, a tak je těžké kamkoliv se dostat. Kritička Darina Křivánková souhlasí: „V rámci Evropy se filmy prodávají i propagují celkem obtížně.“

4 minuty
Český film v cizině
Zdroj: ČT24

Skutečný zájem je o snímky typu Alois Nebel, tedy něčím osobité – ať už jde o grafiku, nebo příběh. Poslední dobou sklízejí ovoce také české dokumenty. Správná cesta však podle Křivánkové vede přes evropskou koprodukci. Filmu zdaleka nejvíc pomůže, pokud rovnou vzniká jako součást evropského projektu. Příkladem je animovaný snímek Tramvaj Michaely Pavlátové. 

„Nesedět doma, ale aktivně se podílet na tom, co se v Evropě děje, co se točí,“ vysvětluje Křivánková možné tajemství úspěchu. Vliv na případný trhák má přirozeně i kvalita. Jana Černík doplní, že se České filmové centrum snaží českým filmům v zahraničí vybudovat pozici. Řešení se podle ní ale nachází v provázanější spolupráci světových institucí. 

Do budoucna mají české snímky potenciál. Cesta však bude ještě trnitá.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
před 18 hhodinami

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
před 21 hhodinami

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
14. 11. 2025

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
14. 11. 2025

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
13. 11. 2025

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
13. 11. 2025
Načítání...