Peking - Čína přitvrzuje vůči zahraničním automobilkám. Vláda je chce přinutit, aby vytvořily speciální čínskou značku, ovšem se západní technikou. Pokud se výrobci nepřizpůsobí, nebudou v zemi moci dál investovat. Už teď v zemi musejí světové automobilky vyrábět s pomocí čínského partnera a ve společném podniku smějí držet jen menšinový podíl.
Zapomeňte na své značky, vzkazuje Čína automobilkám
Čína pro mnoho automobilek znamená polovinu odbytu
Prezident automobilky Volvo Stephen Jacoby:
„Ročně v Číně prodáme 30 tisíc aut, do roku 2015 to má být už 200 tisíc.“
Většina aut prodaných na největším trhu světa nosí loga západních značek. Čínské vládě se to ale nelíbí a znechuceným automobilkám nakonec nejspíš svoje požadavky vnutí. Čínský trh je totiž obrovský. Bez něj by automobiloví konstruktéři prodali až o polovinu vozů méně. Loni se zde prodalo přes 18 milionů aut, letos to už má být 20 milionů. „Letos tady chceme zdvojnásobit odbyt. Víme, že musíme lépe porozumět zdejším zákazníkům,“ nastiňuje postup automobilky Chrysler její viceprezident John Kitt.
Už nyní musejí světové automobilky skákat, jak čínská vláda píská. Aby mohly na čínském území vyrábět, musejí se spojit s čínskou firmou, která si pak v továrně nechá většinu. Nad pirátskými kopiemi svých aut taktéž přivírají oči. Své technologie ale zatím uhájily a právě kvůli nim se plánovaného nařízení zavést čínskou značku obávají.
První auto na míru Číňanům je na světě
Prezident automobilky General Motors China Kevin Wale:
„Pro nás je to mimořádně důležitá premiéra. Pomůže nám získat spoustu nových zákazníků. Přinášíme totiž něco nového – globální zkušenosti a techniku ušitou na míru zdejším potřebám.“
První taková značka je ale už na světě. General Motors v Šanghaji představil svůj Baojun. Další automobilkou, která o speciální značce pro Čínu uvažuje, je Volkswagen. Auta, která vyrábějí čistě místní automobilky, zatím nechtějí ani Číňané. Jejich technika, kvalita a bezpečnost za vyspělými modely západních výrobců zaostávají až o desetiletí.