Skupina Škoda Transportation má šanci dodat do Německa 39 jednopodlažních elektrických jednotek za více než deset miliard korun. Jednalo by se o největší českou zakázku v západní Evropě.
Zakázka za 10 miliard je blízko. Škoda Transportation má dodat 39 vlaků pro Norimberk
Škodovka má vozy dodat britské firmě National Express Rail, kterou před několika dny Bavorská železniční společnost Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) potvrdila jako vítězného operátora pro zajištění příměstské dopravy v okolí Norimberku. Rozhodnutí BEG ale ještě není pravomocné.
Boj o zakázky je tvrdý, proto lze očekávat, že neúspěšní kandidáti se proti rozhodnutí BEG opět odvolají, řekla mluvčí největší české strojírenské skupiny Lubomíra Černá. „Je zřejmé, že o veřejné zakázky probíhají velmi složité právní bitvy, v nichž se firmy snaží všemi prostředky dosáhnout svého vítězství. Jsem rád, že právě česká firma s ryze českým know-how by se měla stát dodavatelem znovu potvrzeného vítěze soutěže National Express Rail,“ uvedl generální ředitel Škody Transportation Tomáš Ignačák.
Soutěž o příměstskou dopravu zažila už několik zvratů
Letos v únoru vyhlásila bavorská železniční společnost BEG, že vítězem zakázky na zajištění příměstské dopravy (S-Bahn) pro období 2018 až 2030 v Norimberku je National Express Rail. Proti rozhodnutí BEG se v únoru 2015 ke Komoře pro zadávací řízení pro jižní Bavorsko (obdoba Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže) odvolal další účastník tendru, německý Deutsche Bahn (DB).
Komora rozhodla, že v soutěži došlo k procesním pochybením. Proti tomu se ohradil National Express Rail a odvolal se k Vrchnímu zemskému soudu, který letos v září 2015 zamítl všechny nároky DB s tím, že BEG musí znovu ověřit finanční způsobilost National Express Rail. National Express Rail všechny podmínky splnila. Nyní BEG potvrdil jako vítěze britského operátora. Rozhodnutí není pravomocné a neúspěšní kandidáti se proti němu mohou znovu odvolat do 3. ledna 2016.
Zakázka by prolomila nadvládu Deutsche Bahn
„Pro naši společnost by se jednalo o obrovskou zakázku, jak z finančního, ale hlavně výrobního hlediska. Zakázka je ovšem zajímavá i z toho pohledu, že jde o první trať typu S-Bahn, kterou by neprovozoval DB, který má jinak na trhu majoritu,“ řekl viceprezident pro obchod Škody Transportation Zdeněk Majer. Obává se, že verdikt BEG bude znovu podroben přezkoumání Komory pro veřejné zakázky v Mnichově.
Podle Majera Škodovka podala kvalitní a konkurenceschopnou nabídku. Má dodat 39 pětivozových jednopodlažních elektrických jednotek typu RegioPanter. Skupina Škoda Transportation se v posledních letech významně orientuje na západní trhy. Letos v srpnu koupila kontrolní podíl ve finské firmě Transtech, výrobce železničních a městských kolejových vozidel s několikamiliardovým ročním obratem.