Vyšší DPH u zboží skoro nepocítíme, vzkazují obchodníci

Praha – Zvýšení sazby daně z přidané hodnoty o jeden procentní bod příští rok zdraží zboží jen nepatrně. Shodují se na tom obchodníci, kteří tvrdí, že kvůli ostré konkurenci se budou snažit růst DPH utlumit na úkor svých marží. Snížená sazba DPH, do které patří potraviny, od ledna vzroste z devíti na deset procent a základní z devatenácti na dvacet procent. Lednové zvýšení spotřebních daní a sazeb daně z přidané hodnoty přinese do státního rozpočtu v příštím roce zhruba 23 miliard korun.

Jednatel sítě hypermarketů Globus Petr Vyhnálek:

„Konkurence obchodníkům nedovolí, aby vyšší DPH promítli do cen hlavních položek potravin.“

Podle Vyhnálka bude lednové zvýšení DPH nepatrné, takže obchodníci si s ním poradí i bez adekvátní úpravy spotřebitelských cen zboží. Podobně se vyjádřil i mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Lukáš Hora: „Domníváme se, že změna sazby o jedno procento nebude mít zásadní vliv na koncové ceny zboží pro naše zákazníky.“

Obchodníci se do zdražování nehrnou

Zdražovat po Novém roce nehodlají ani prodejny s nábytkem Ikea, které ponechají katalogové ceny z letošního srpna. „V době, kdy má čím dál víc zákazníků méně peněz na vybavení domácnosti, jsou nízké ceny Ikea ještě více důležité,“ sdělila ze společnosti Ikea Inge Juliussonová.

Přední tuzemské nakladatelství Albatros Media od ledna sníží velkoobchodní ceny všech svých titulů o 1,1 procenta, aby i po lednovém zvýšení DPH o jeden procentní bod mohly maloobchodní ceny jeho knih, CD, DVD i multimediálních disků CD-ROM zůstat na letošní úrovni.

Výdaje domácností by se podle dosavadních odhadů měly kvůli zdražení zboží a služeb zvýšit o stokoruny měsíčně. Větší útraty čekají především motoristy, kuřáky a konzumenty alkoholu. Změny jsou výsledkem vládního úsporného balíčku, který novelizoval celkem patnáct zákonů z oblasti daní, sociálního zabezpečení a zdravotnictví. Cílem změn bylo snížit plánovaný schodek státního rozpočtu v příštím roce z 230 miliard na 163 miliard.