Už 60 tisíc řidičů se v Evropě přidalo k hromadné žalobě na VW

K hromadné žalobě plánované v Evropě proti německé automobilce Volkswagen kvůli jejímu emisnímu skandálu se připojilo přes 60 tisíc majitelů aut. Německému listu Rheinische Post to řekl Julius Reiter z advokátní společnosti, která žalobu organizuje v Německu. Evropská investiční banka zároveň oznámila, že v důsledku skandálu pozastavila poskytování dalších úvěrů Volkswagenu.

Právní zástupce Julius Reiter podle listu kritizuje zejména rozdílný přístup Volkswagenu k zákazníkům ve Spojených státech a Evropě. Volkswagen v USA nabídl majitelům problémových vozů balíček platebních karet v hodnotě tisíc dolarů (25 tisíc korun), aby získal zpět jejich důvěru. V Evropě však s takovouto nabídkou nepřišel. „Proč by měli být němečtí spotřebitelé zákazníky druhé třídy?“ ptá se Reiter.

Problém s manipulacemi některých naftových vozů při měření emisí propukl v září loňského roku. Volkswagen přiznal, že problematický software instaloval do zhruba 11 milionů naftových aut po celém světě. Skandál se týká rovněž 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. V Evropské unii Volkswagen v důsledku tohoto skandálu svolá k úpravě zhruba 8,5 milionu automobilů.

Jaké jsou šance na odškodnění v Evropě (zdroj: ČT24)

Advokát Miloš Holub upozornil, že Evropa se skládá z mnoha nezávislých států, které mají svůj právní řád a svá pravidla. Toho by mohl, na rozdíl od USA, koncern Volkswagen v rámci vyjednávání o odškodnění využít.

Šéfredaktor Automakers Erich Handl podotkl, že VW povolené emise překročil v USA, zatímco v Evropě normy v podstatě plní. Podle něho se kauza Čechů zatím příliš netýká, nemusí navštěvovat servisy, nejsou tu žádná omezení. „Myslím si, že Češi zatím tuto kauzu neřeší,“ řekl Handl. 

Banka zkoumá, na co byly její půjčky použity

Evropská investiční banka (EIB) nyní zkoumá, zda Volkswagen nepoužil peníze z dřívějších půjček v souvislosti s falšováním údajů o emisích. Pokud by to zjistila, mohla by po automobilce požadovat vrácení peněz. Uvedl to šéf banky Werner Hoyer. 

Výsledky vyšetřování mají být vyhodnoceny nejpozději do jednoho roku. Banka zatím podle svého čtvrtečního prohlášení nemůže vyloučit souvislost mezi manipulacemi a „částí úvěru EIB v objemu 400 milionů eur (téměř 11 miliard korun)“.

Jednání s americkou agenturou zatím nedopadlo

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) a německý koncern ve středu jednaly o řešení pro šest set tisíc dotčených aut v USA, ale k žádné dohodě nedospěly. Mluvčí agentury ale po zhruba hodinovém setkání uvedla, že si diskuse cení. „Budeme nadále pracovat na nalezení řešení,“ sdělila mluvčí.

Generální ředitel automobilového koncernu Matthias Müller sice před setkáním, které si vyžádala sama automobilka, prohlásil, že má v plánu navrhnout řešení, avšak na otázku, zda byl nějaký plán představen, žádná ze stran neodpověděla.

Volkswagen zatím neuspěl u kalifornského úřadu pro čisté ovzduší CARB, který odmítl plán německé automobilky na svolání naftových aut. Úřad tvrdí, že návrh Volkswagenu pro automobily s dvoulitrovými motory je nedostatečný a nesplňuje zákonné požadavky, hodlá však s firmou o řešení tohoto problému dál jednat. Volkswagen uvedl, že zamítnutí se týká počátečních plánů, které Kalifornii předložil v prosinci. „Od té doby vedl Volkswagen s CARB konstruktivní jednání,“ upozornil.