Praha – Úvěrový registr neplatících klientů SOLUS nabídl nově možnost zažádat o výpis z registru pomocí SMS zprávy. Dosud bylo možné informace, které mohou mít vliv na poskytnutí úvěru, získat pouze poštou. Vyplývá to z informací sdružení na internetu. Další obdobné registry, tedy Bankovní a Nebankovní registr klientských informací, umožňují výpis získat poštou, osobně nebo přes e-mail se zaručeným elektronickým podpisem. Navíc podle dnešních informací vzrostl počet dlužníků vedených v registru SOLUS, kteří mají nebo měli v uplynulých třech letech problémy se splácením závazků, loni meziročně o 16 procent na 868 000.
Úvěrový registr SOLUS nabízí novou službu
Pro identifikaci spotřebitele v rámci služby sdružení SOLUS slouží osmimístný unikátní osobní kód, takzvaný SIN, o který je třeba písemně zažádat. „V rámci maximální bezpečnosti bude možné využívat službu SMS výpis prostřednictvím kódu SIN jen z jednoho mobilního telefonního čísla,“ uvedlo sdružení.
Pro identifikaci slouží osobní kód
Pro identifikaci spotřebitele v rámci služby sdružení SOLUS slouží osmimístný unikátní osobní kód, takzvaný SIN, o který je třeba písemně zažádat. „V rámci maximální bezpečnosti bude možné využívat službu SMS výpis prostřednictvím kódu SIN jen z jednoho mobilního telefonního čísla,“ uvedlo sdružení.
Členství ve sdružení SOLUS umožňuje přístup nejen k informacím o klientech, kteří čelili nebo čelí potížím se splácením svých závazků, ale také k databázi odcizených a neplatných dokladů a k insolvenčnímu registru. Členská společnost se na základě dotazu do databáze dozví pouze informaci o existenci dluhu klienta, případně o jeho úhradě.
V registru již 1,5 milionu nesplacených závazků
V registru bylo ke konci roku 2009 1,5 milionu záznamů o nesplacených závazcích, což je meziročně o čtvrtinu více. Dlužná částka ke konci loňského roku činila 22,7 miliardy korun. „Čísla ukazují, že v případě spotřebitelů už není nárůst dlužníků tak dramatický jako v předchozích letech. Přikládáme to faktu, že si společnosti mnohem více prověřují potenciální žadatele o službu a zpřísňují podmínky. Dalším důvodem je fakt, že registr fyzických osob se blíží naplněnosti ohledně unikátních klientů,“ uvedl tajemník sdružení Jan Stopka.
Luděk Čermák, předseda Rady sdružení SOLUS:
„Na každého dlužníka připadají v průměru dvě smlouvy. Sami jsme byli překvapeni, že nedošlo k žádnému nárůstu o desítky procent nových dlužníků v našem registru.“
Menší dluhy celá řada klientů rychle splatí, jakmile se v registru objeví. „V roce 2009 svoje dluhy doplatilo 300 tisíc subjektů. To znamená, že 400 milionů korun se měsíčně dostalo ke společnostem, u kterých měl klient dluh,“ uvedl Čermák. Častou motivací je to, že si tito lidé chtějí znovu půjčit a úvěrové společnosti jim kvůli jménu v databázi peníze nedají.