Washington - Americké aerolinky nebudou platit poplatky za znečištění životního prostředí. Sněmovna reprezentantů Spojených států se totiž jednomyslně postavila proti plánu Evropské unie, aby letecké společnosti nakupovaly emisní povolenky. Zároveň zakázala, aby se plán EU vztahoval na americké letecké společnosti. Tento jednostranný návrh kritizují i další státy a organizace cestovního ruchu a dopravy.
USA: Naše aerolinky nebudou platit za emise
Americký Kongres do Evropy vzkazuje: Vaše emisní povolenky budou do roku 2020 stát americké aerolinky víc než tři miliardy dolarů a to nepřipustíme. „Dali jsme jasně najevo, že Spojené státy za tou věcí půjdou,“ uvedl šéf sněmovního výboru pro dopravu John Mica. Proti emisním povolenkám se současně postavily i státy jako Brazílie, Japonsko nebo Čína, celkem jde o 20 zemí.
Proti povolenkám je i Čína
Liou Šao-jung, předseda představenstva Asociace čínských leteckých přepravců:
„Čínská letadla patří mezi jedny z nejmladších na světě, mají v průměru šest až sedm let. To znamená, že čínské aerolinky létají s nejnovějšími typy letadel a motorů - tedy znečišťují ovzduší nejméně. Proto se budeme bránit proti nařízení EU o emisích.“
Mica o problému minulý týden jednal s činiteli EU v Montrealu na zasedání Organizace pro mezinárodní civilní dopravu (ICAO) a označil evropský plán za „zdaňovací systém“, porušení mezinárodního práva a obchodních dohod. Řekl také, že příští měsíc členské země ICAO schválí valnou většinou rezoluci proti jednostrannému kroku EU.
EU: Pokud se nedomluvíme, rozhodne soud
Aerolinkám se nelíbí, že budou platit za celou trasu, nejen za přelet nad Evropou. Unie se brání tím, že letadla přistávající nebo odlétající musí podléhat místní legislativě. „Jestli se to někomu nelíbí, může se samozřejmě obrátit na soud. My zatím pokračujeme v mezinárodních jednáních o těchto věcech. Pokud se ale nedomluvíme, tak bude rozhodovat soud,“ upozorňuje ředitel oddělení ochrany klimatu Evropské komise Delbeck.
Evropská unie v březnu rozhodla, že všechny letecké společnosti světa, které létají na území členských zemí, budou od ledna příštího roku zahrnuty do obchodování s emisními povolenkami. Nemají přitom platit povolenky jen za emise oxidu uhličitého v době letů nad EU, ale za celou trasu letu, což výrazně poškozuje provozovatele dálkových letů.
Aerolinky létající v EU mají do roku 2020 dostávat 85 procent povolenek zdarma a nakupovat 15 procent. Podle EU bude dopad tohoto opatření na cenu letenek minimální. Americké aerolinky však své náklady tohoto opatření do roku 2020 odhadly na více než tři miliardy dolarů (54 miliard korun).