Praha - Vizovické likérce Rudolf Jelínek v letošním prvním pololetí vzrostly tržby meziročně o 26 procent na 150 milionů korun. Firma za prvních šest měsíců ve srovnání se stejným obdobím loňského roku přibližně dvojnásobek. Jeden z největších světových výrobců ovocných destilátů je však na českém trhu výjimkou. Lihovarnický trh totiž už třetím rokem v celkových číslech klesá - letos podle odhadů šéfa Unie Výrobců a dovozců lihovin bude až o 5%. Tuzemští výrobci se proto snaží víc prosazovat svoje značky na jiných trzích, například ve Spojených státech, Asii nebo Jižní Americe.
Tuzemské lihovary se stále více prosazují v zahraničí
Likérka Rudolf Jelínek vykupuje ročně zhruba 120 tisíc tun ovoce. Nyní navíc dokončuje nákup130 hektarůpozemků v Chile, kde hodlá pěstovat hrušky pro svojí pálenku. I přes obrovskou vzdálenost od domácích Vizovic, se jim prý takový krok vyplatí. „Vedle Jihoafrické republiky nebo Argentiny je Chile velký dodavatel hrušek. Stabilní podnikatelské prostředí a možnost odkoupení největšího destilátu v Chile byl hlavní důvod, proč jsme v Chile,“ dodal generální ředitel Pavel Dvořáček.
Firma v Česku zaměstnává přibližně 100 lidí, celkově v průměru kolem 170, protože další pracovníky má například v Bulharsku, Rumunsku, na Slovensku a v Chile. Koncem červenceJelínekoznámil, že přesune sídlo celého holdingu R.JelínekGroup do Nizozemska.
V prvním půlroce společnost vydělala přes 8 milionů korun před zdaněním, z toho přes polovinu ve Spojených státech. Na americkém kontinentu se daří i světovému výrobci lihovin Irish Distillers, do jehož skupiny patří i karlovarská Becherovka. Do sousedního Slovenska a na Asijské trhy se pro změnu snaží probojovat plzeňský Božkov.
Spotřeba alkoholu v Česku nijak výrazně neklesá. Na hlavu zde vypije každý v průměru 10 litrů čistého lihu. Podle lihovarníků ale lidé stále častěji sahají po levnějších značkách a krabicovým vínům.