Praha - Sedm let si přála automobil Chrysler, když si ho nakonec pořídila, stal se její noční můrou. Paní Hana Rebeka Šiander totiž brzy zjistila, že se vozu za jízdy samovolně vypíná motor. Rozhodla se tedy odstoupit od smlouvy, auto vrátila prodejci a teď nemá nic: ani auto, ani peníze. Teprve po čase se dozvěděla, že autobazar VIPCars, odkud auto pořídila, patří podnikateli Tomáši Horáčkovi - odsouzenému za pojistný podvod. Horáček je mimo jiné znám pro své bývalé zákulisní působení v ústecké ČSSD, kam lákal tzv. černé duše. Zpravodajství ČT dokonce v průběhu natáčení této reportáže čelilo nátlaku.
Splnila si sen. Teď nemá ani auto ani peníze
Před necelým rokem a půl si v ústeckém bazaru VIPCars paní Hana Rebeka Šiander koupila ojetý automobil. S vizí splněného snu v podobě Chryslera PT Cruisera za něj zaplatila rovných 181 tisíc korun. Po měsíci se však u vozidla začaly objevovat technické problémy. Přímo za jízdy se vypínal motor - zhasla tak světla, přestal fungovat elektrický obvod, podtlakový posouvač brzd, a auto se tak stalo ve tmě těžko řiditelným. Za pár sekund se ale vždy zničehonic uvedlo vše zpět do provozu.
Auto prohlédlo několik servisů. Majitelce bylo doporučeno z bezpečnostních důvodů s vozidlem vůbec nejezdit. V krajním případě totiž mohlo dojít i ke smrtelné nehodě.
Vyjádření technika autoservisu v Kamenickém Šenově:
„V důsledku skryté vady došlo k tomu, že vůz táhne doleva při brzdění a doprava při zrychlení, je poškozené pravé i levé rameno na přední nápravě, vytlučená tyč řízení, prasklá pravá manžeta poloosy. Rovněž jsem diagnostikoval závažné problémy na elektrické jednotce automobilu, které se projevují restartováním motoru za jízdy a jejichž oprava se může pohybovat od řádu stovek korun, ale také až do výše 150 000 korun.“
K podobným závěrům došel i jeden pražský autoservis, který maximální náklady na potřebné opravy auta vyčíslil na 112 tisíc korun. „Vozidlo v tomto stavu určitě nemůže projít technickou kontrolou. Jedná se o zásadní závady vozidla na podvozkových částech,“ tvrdí vedoucí příjmu oprav z autoservisu v Praze 4.
Automobil ale technickou kontrolou prošel, ovšem v Ústí nad Labem. Podle ředitele této stanice Miroslava Alexy proběhla technická prohlídka plně v souladu s platnou legislativou. Není prý v moci technika najít tuto závadu během celkové doby kontroly. Navíc ostatní závady prý mohly vzniknout až po technické kontrole. To je ale podle pražského autoservisu velice nepravděpodobné.
Bez auta i bez peněz
Paní Šiander vrátila vůz letos v květnu podnikateli Tomáši Horáčkovi, přičemž požadovala vrácení peněz. Podle předávacího protokolu měl Horáček problém s autem vyřešit během pár dní do letošního 4. června. Vůz má však dosud. Paní Šiander tak nemá ani vůz ani své peníze. Proto se rozhodla mu kupní smlouvu vypovědět.
Písemné vyjádření majitele autobazaru Tomáše Horáčka:
„Paní Šiander reklamovala vadu 'restarty za jízdy' v květnu 2012, to je asi 11 měsíců po uzavření kupní smlouvy. Dle zákona platí, že vytkne-li zákazník vadu po šesti měsících od kupní smlouvy, musí zároveň prokázat, že tato vada existovala již při převzetí vozidla. Toto v žádném případě stěžovatelka neprokázala.“
Samovolné vypínání auta ale reklamovala paní Šiander už 9. října 2011 - tedy pouhé čtyři měsíce po podpisu kupní smlouvy. Navíc o ostatních závadách vyjednávala s podnikatelem ještě dříve.
Horáček nabízí paní Šiander zprostředkování jiného vozidla stejného stáří i shodných parametrů. To už však Šiander odmítá s tím, že podnikateli nevěří, a nadále trvá na vrácení peněz. Horáček ale peníze vrátit nehodlá a vybízí stěžovatelku, aby se obrátila na soud.
Pro Horáčka to nebude soudní premiéra. V minulosti už byl v Ústí nad Labem odsouzen za pojišťovací podvod. Dostal osm měsíců za mřížemi s podmíněným odkladem na dva roky. Až do května 2013 je stále ve zkušební době podmíněného odsouzení.
Zpravodajství ČT čelilo nátlaku
V průběhu natáčení této reportáže začaly vedoucím pracovníkům České televize docházet e-maily od jakési Patricie Kossevové. Například generálnímu řediteli ČT napsala, že autor této reportáže je údajně finančně motivován, aby reportáží diskreditoval jednu politicky angažovanou osobu. „Žádám Vás o pozastavení této reportáže, dokud nebude celá záležitost se zjišťováním informací vašeho redaktora vyjasněna,“ napsala Kossevová.
Tlak na zpravodajství ČT se ale nadále stupňoval. Nakonec Kossevová sdělila, že o „prapodivných praktikách“ redaktora ČT a nečinnosti vedení bude informovat jiná média, která prý bude tato kauza zajímat určitě více. Za svůj tlak na ČT, jak sama přiznala, je placena. Kdo ji platí, ovšem tajila.
Horáčkova politická dráha
Podnikatel Tomáš Horáček opravdu sehrál jakousi kontroverzní roli v politickém zákulisí ČSSD, když této straně před několika lety začali podezřele přibývat členové na severu Čech. O vstup do strany se tehdy náhle přihlásily stovky nových členů, které tam nalákal právě on. „Budou limuzky, raut a různý jiný parádičky. Potřebujeme co největší účast stávajících členů a třicet nových členů,“ zněla jedna z Horáčkových lákacích praktik. Mladé stranické tváře potom úkoloval, jak se mají chovat například na předvolebních debatách. Když se tyto podezřelé nábory provalily, Tomáš Horáček ze sociální demokracie odešel.