Slovensko zavádí stravenky na podporu lokálních potravin

Farmářské stravenky: novinka, která má zaručit, že je jídlo zdravé a z vlastního regionu. Na Slovensku chtějí jejich zavedením podpořit lokální producenty potravin a půjde s nimi platit přímo u zemědělců, na trzích nebo v restauracích.

Slovensko stravenkami podpoří lokální producenty (zdroj: ČT24)

Ivan Kantor je bača. Každý den vstává v půl páté, podojí 160 ovcí a během dne vyrábí sýry, brynzu nebo žinčici, nápoj z ovčího mléka. Tento slovenský farmář má na prodej denně 18 kilogramů čerstvého ovčího sýra a dalších výrobků. „Musí být kvalita, čistota, protože toho už si lidé všímají. A taky aby to chutné,“ říká Kantor.

Jeho hospodářství zatím velký výdělek nepřináší. Prodává hlavně ze dvora sousedům. Velcí odběratelé tlačí cenu tak nízko, že by nevydělal ani na náklady. Proto se jako pětistovka dalších malých slovenských zemědělců nyní zapojil do projektu nových stravenek. Největším problémem místních farmářů je totiž dostat výrobky k zákazníkům do větších měst. A s tím by jim mohl nyní pomoci tzv. Farmářský stravní lístek.

Brynza
Zdroj: ČT24

Tuto stravenku vymyslel Erik Leitner s manželkou. Princip je jednoduchý. Firmy ji svým zaměstnancům dopřejí jako benefit. A ti s ní mohou ve svém okolí nakoupit přímo u farmářů, ve vybraných obchodech nebo restauracích. Budou jíst ty nejlepší lokální potraviny a navíc podpoří malé zemědělce. „Jsme přesvědčení o tom, že i slovenští konzumenti a spotřebitelé si zaslouží, aby měli kvalitu, kterou jim slovenští farmáři nabízejí,“ říká Leitner, který celý princip popisuje na webu poctivifarmari.sk.

Farmářské lístky zatím fungují v regionu Banské Bystrice. Už brzy se ale mají rozšířit po celé zemi. V obchodě zákazníkovi pak stačí, aby hledal logo těchto farmářských lístků na produktu, který chce koupit. To je zárukou, že pochází z místní produkce. Pokud může stravenku použít v restauraci, pak to zase znamená, že ta od lokálních producentů čerstvé potraviny odebírá.

Leitnerovi zároveň hlídají vysokou kvalitu surovin a také marži koncového prodejce, který se musí s výrobci, jako je například i bača Kantor, spravedlivě rozdělit.