Praha – Mobilní operátoři nebudou muset informovat klienty o smluvních změnách, které sami označí za nepodstatné. Novelu zákona o elektronických komunikacích schválili senátoři. Učinili tak navzdory obavám, že se zhorší postavení zákazníků, za což může být Česko pokutováno Evropskou unií. Obhájci změny argumentovali tím, že stejná praxe platí i v jiných zemích osmadvacítky.
Senátem prošla novela, která podle kritiků zvýhodní operátory před klienty
Kritizovanou změnu vložili do vládní novely zákona o elektronických komunikacích poslanci. Podle nového ustanovení budou muset operátoři vyrozumět své klienty jen o podstatných změnách smluvních podmínek. Mezi podstatné údaje zákon řadí například údaje o ceně, způsobu jejího určení, způsoby uplatňování reklamací nebo poplatek za přenesení čísla.
Nově má také platit, že operátor bude zákazníka informovat pouze tehdy, když podstatná změna povede ke zhoršení jeho postavení. Totéž platí o povinnosti informovat klienta o možnosti odstoupit od smlouvy bez sankce, pokud se změnou nesouhlasí.
„Nadále budeme hledat všechny dostupné cesty, aby český spotřebitel zůstal ochráněn podle evropského standardu, a uděláme pro ochranu zákazníků telekomunikačních operátorů vše, co bude v našich silách,“ reagoval na schválení novely předseda Českého telekomunikačního úřadu Jaromír Novák.
V současnosti musí být klienti informováni nejméně měsíc dopředu o každé změně. Musí být rovněž poučeni o právu odstoupit od smlouvy, pokud se změnou nesouhlasí.
Pokud operátor vyhodnotí změnu smluvních podmínek jako pozitivní či neutrální ve vztahu ke klientovi, pouze mu sdělí, že se smluvní podmínky k určitému dni mění. Dále už bude na samotném zákazníkovi, aby se zajímal, o jakou změnu se konkrétně jedná.
Před přijetím změny varoval v pondělí Český telekomunikační úřad (ČTÚ). Zhoršuje podle něj postavení zákazníků a je v rozporu s právem EU. Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) prohlášení úřadu relativizoval tím, že Evropská komise zatím pouze požádala Česko o vysvětlení úpravy (více zde).
Operátoři tvrdí, že novela pouze odstraňuje ze současné legislativy absurditu, podle níž mohl zákazník bez sankcí odstoupit od smlouvy i v případě, že získal výhody nebo se zlepšila kvalita služby. Navíc upozorňují, že úpravy zákona se dotknou pouze smluv na dobu určitou. „Smlouvy na dobu neurčitou lze vypovědět kdykoli a účastník má tedy právo podat výpověď bez ohledu na to, zda se smluvní podmínky mění, nebo ne,“ uvedl prezident Asociace provozovatelů mobilních sítí Jiří Šuchman.