Stockholm - Nizozemský vlastník švédské automobilky Saab zrušil investiční dohodu s čínskými partnery, nadále s nimi ale jedná. Čínské automobilky Zhejiang Youngman Lotus Automobile a Pangda podle dnešního švédského tisku přijdou s lepší nabídkou, než kterou nizozemská Swedish Automobile odmítla. Saab je nyní v režimu ochrany před věřiteli a hrozí mu likvidace.
Saab zrušil dohodu s Čínou a zřejmě zbankrotuje
Švédská automobilka Saab stojí těsně před zánikem. Společnost Swedish Automobile, která je majitelem Saabu, v neděli večer definitivně vypověděla smlouvy s čínskými firmami Pangda a Youngmann, které měly ohroženému Saabu poskytnout peníze na obnovení výroby. Malá šance na záchranu Saabu se tak ještě zmenšila.
Finanční injekce na obnovení výroby měla přijít z Číny. Nejprve ale blokovala peníze tamní vláda, poté automobilka Yougmann a největší čínský dealer aut Pangda chtěli za 254 milionů eur v Saabu stoprocentní podíl, ačkoli původní dohoda zněla na 53 procent. Švédové proto další spolupráci odmítli a výrobní linky stojí dál.
Vladimír Rybecký, server autoweek.cz
„Už od samého počátku jsem přesvědčen, že ta automobilka nemá nejmenší šanci na přežití. Ta hra s čínským partnerem je jen takové prodlužování agonie.“
„Značka je to nejcennější, co Saab vlastní. Ta má stále nějakou hodnotu, nějakou tradici a dá se s ní i obchodovat a stavět na ní znovu nějaká nová automobilka,“ tvrdí Jan Blažek, šéfredaktor časopisu Auto7.
Nucený správce Saabu minulý týden požádal švédský soud, aby ukončil firmě pobyt v režimu soudní ochrany před věřiteli, který má Saabu umožnit reorganizaci aktivit. Konec ochrany by prakticky znamenal bankrot automobilky, pokud se na poslední chvíli nenajde zachránce. Jasno by mělo být na konci týdne. Řada investorů zřejmě na bankrot čeká. Hlavními zájemci o zbytek Saabu mají být asijské firmy, mezi nimi pravděpodobně i teď odmítnutí partneři.
Saab již v dubnu zastavil výrobu, protože jeho dodavatelé zastavili dodávky kvůli nezaplaceným účtům. Na pokraji krachu se automobilka potácí už přes 2 roky. Tehdy byl bankrot považován za hotovou věc a média už psala nekrology. Loni pak firmu od General Motors koupil nizozemský Spyker, ani jemu se ale automobilku definitivně oživit nepovedlo. Pásy v továrně v Trolhattanu se tak zřejmě už nikdy nerozjedou.